אודות המועצה

אלי ברכה ממשיך לקדנציה שלישית כראש המועצה

אלי ברכה ממשיך לקדנציה שלישית כראש המועצה:

"מחוייב לעמוד
בציפיות ולספק תוצאות"

אלי ברכה ממשיך לקדנציה שלישית כראש המועצה לאחר שאף מתמודדת או מתמודד לא
הגישו מועמדות לראשות המועצה. עם תחילת הקדנציה, ברכה סוקר את האתגרים עימם מתמודדת המועצה, מברך על הקיים ומסמן את היעדים לשנים הקרובות

זו זכות גדולה להמשיך לקדנציה שלישית בלי בחירות. הבחירה האוטומטית מורידה מהמחוייבות?

להיפך. אני רואה בעובדה שלא התקיימו בחירות במועצה הבעת אמון של התושבים במועצה כולה ומודה להם על כך. אני מתחיל את הקדנציה השלישית עם אותה אנרגיה ואותה תחושת שליחות שאיתה הגעתי לתפקיד. אני חש בתמיכת התושבים והוועדים המקומיים. הציבור רוצה המשכיות ומצפה שאשלים את המהלכים. אשתדל לעמוד בציפיות ולספק תוצאות.

מליאת המועצה מקבלת חיזוק נשי משמעותי בקדנציה הזו.

נכון, וזו תעודת כבוד לכולנו. במליאה הנוכחית ישנן חמש חברות לעומת שתיים בלבד במליאת המועצה היוצאת. זה שינוי מבורך והמשך מגמה של חיזוק המנהיגות הנשית במועצה. באופן כללי אני יכול לומר שהתחושה היא שהמליאה מתנהלת נכון ועניינית.

אתה מתחיל קדנציה שלישית תוך התמודדות עם איומים לא פשוטים על מרחב המועצה.

אני לא אוהב להסתכל על העולם רק במונחים של איומים כי לצד האיומים יש תמיד גם הזדמנויות. מאיום אי אפשר לברוח וחייבים להתמודד איתו. לעומת זאת הזדמנויות, אם לא מחפשים אותן, הן מתפספסות ואסור שזה ייקרה.

אנחנו בוחנים כל מקרה לגופו. כאמור, אף פעם לא הכול רע. רשמנו הצלחות לא מבוטלות בבלימה והדיפה של ניסיונות להקים בשטחנו מתקני תשתיות לאומיות, מתקני גז, בארות החדרה, שדה תעופה, בית עלמין מטרופוליני ועוד. חלקם נושאים שהציבור לא בהכרח יודע עליהם ואני שמח שבעבודה נכונה הצלחנו לבלום רבות מהתוכניות הללו. אנחנו ערניים כי אנחנו יודעים שלא לעולם חוסן.

בפרספקטיבה של שש שנים בתפקיד, מהן ההצלחות הגדולות ביותר שאתה יכול לסמן?

אני בוחן ומנתח את עבודת המועצה על פי שני פרמטרים מרכזיים: עמידה בתוכניות העבודה ושביעות רצון התושבים. אני יכול לומר בסיפוק, שבכל מחלקות המועצה אנחנו רואים שיפור, הן בשירות לתושב והן ברצון להשתפר במתן השירות ובאיכות השירות. השירות לתושב שהיה מרכזי בתפיסה הניהולית שלנו עשה מהפכה של ממש, ולמרות זאת אנחנו לא נחים על זרי הדפנה וממשיכים להיות קשובים לצרכים המשתנים ולשפר את עצמנו ולבחון מה ניתן לעשות טוב יותר. בשנה הקרובה נשיק תפיסת שירות חדשה במטרה להמשיך ולשפר את השירות.

אני בתחושה ששירותי המועצה ידועים יותר לתושבים ונגישים יותר לתושבים. גם בחינוך עשינו קפיצת מדרגה משמעותית מאוד, ואנחנו יכולים לרשום לזכותנו מספר הצלחות: אחוזי הזכאות לבגרות ואחוזי הגיוס לצה"ל והתנדבות לשנת שירות גבוהים, הם ההוכחה להצלחה.

מהם הנושאים שאתה הכי גאה באופן הטיפול בהם?

הישגי החינוך והסרת האיומים מצד אחד וחיזוק תחושת הקהילתיות המועצתית ואופי המרחב הכפרי מצד שני. החיים שלנו והעתיד שלנו לא היו נראים אותו הדבר אם לא היינו מצליחים לנטרל את האיומים האלה ולבנות בחיי היום יום שלנו תחושת שייכות וקהילתיות בתוך היישובים ובין תושבי היישובים.

אני חש סיפוק גדול גם מהעובדה שהמועצה הוכרה על ידי משרד הפנים כרשות איתנה. זו הכרה בניהול האחראי והשקוף שלנו לאורך השנים. הכרה זו מאפשרת לנו מרחב פעולה גדול יותר בעבודה התקציבית והתכנונית בראייה ארוכת טווח.

ציינת קודם שהמועצה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים.

בשנים האחרונות אנחנו רואים תנופת פיתוח אדירה, לעיתים אגרסיבית, בניסיון לקבוע תשתיות לאומיות בשטח המועצה לצד הצרכים והרצונות של הערים הסובבות אותנו לגדול. השילוב הזה מציב בפנינו אתגרים מורכבים. לא מספיק להגיד 'אני לא רוצה את הפרויקט הזה אצלי בחצר האחורית'. זה לא מספיק כדי לנטרל איומים ותוכניות מדינה. החוכמה היא לזהות מה הכרחי ואולי אף תורם לנו כמועצה ומה לא הכרחי ומזיק ומאיים עלינו. בין שני הקטבים הללו אנחנו מתנהלים, ולשמחתי, מצליחים להגיע לפתרונות נכונים. יחד עם זאת אני מודע למחיר שאנחנו משלמים, אם באובדן שטחי חקלאות ואם במפגעי רעש וזיהום אוויר.

אנחנו לא מתנגדים לכל פרויקט. היתרון שלנו, הוא גם החיסרון שלנו. אנחנו גרים במרכז הארץ, ועלינו ללמוד להתמודד עם השינויים והצרכים ברמה הלאומית ובמקביל לשמור על איכות חיינו. יש תשתיות לאומיות שאנחנו מקבלים בברכה, כמו כבישי האורך ומתחם התחבורה, וגם את אלה צריך לנהל ולפקח על מנת למזער את הנזק ליישובים הקיימים. יחד עם זאת, אנו נדרשים להיות מודעים גם למגבלות הכוח שלנו ולמיקום הייחודי שלנו על עורק מרכזי של החיים במדינה, ולהיות ערים לצורך לסייע לפיתוח תשתיות לצד שימור האופי הכפרי. אנחנו לא יכולים לעצור את הצונאמי התחבורתי השוטף אותנו, והמחירים הגבוהים שגובה מאיתנו. האספלט מכסה את השדות שלנו. מדובר באלפי דונמים שאנחנו מאבדים לצד זיהום שמייצרות העבודות ויש לכך השפעה לטווח הארוך. לצד זאת אנחנו מחזקים את החקלאות המקומית ומשקיעים מיליונים בהבאת מי קולחין לחקלאות. שטחי החקלאות היום במועצה גדולים יותר מבעבר. והצפי הוא שילכו ויגדלו.

האם השטחים הפתוחים של המועצה ייעלמו בעשרים השנים הקרובות לטובת אספלט, בטון ומגדלי מגורים?

בימים אלה אנחנו מקדמים תוכנית מתאר כוללנית למועצה. תוכנית שעומדת בבסיס התוכנית האסטרטגית שלנו. זו תוכנית שאנחנו מקדמים בשיתוף מנהל התכנון והיא נועדה להבטיח פיתוח בר קיימה תוך שמירת האופי הכפרי והמרחב הירוק שכולנו אוהבים ודואגים להמשך קיומו.

מה חשיבות התוכנית הזו? במה היא תסייע למועצה, ליישובים ולבסוף לתושבים?

התוכנית הכוללנית תשמור ותבטיח לדורות את האופי החקלאי והכפרי של המועצה ותעזור להגן מפני פיתוח עירוני אל תוך שטחי המועצה ותוסיף ערכים כלכליים שיאפשרו פיתוח ופרנסה ליישובים וכמובן לתושבים. כך למשל במסגרת התוכנית הכוללנית אנחנו פועלים להסדיר אזורי תעסוקה פנים יישוביים וחוץ יישוביים, פעילות תיירותית ועוד.

לצד הנושאים האלה אתה חוזר ומדגיש את המחוייבות לתחום החינוך. האם אתה מרוצה מהמצב הנוכחי? מה הדגשים שלך למערכת החינוך לקדנציה הבאה – לחמש ועשר השנים הבאות?

אני גאה מאוד בהישגים שלנו בתחום החינוך ובצוותי ההוראה, גם הפורמלי וגם בחינוך הבלתי פורמלי שעשה קפיצת מדרגה ענקית בעשור האחרון. כיום יוצאות לפועל תוכניות משותפות של המחלקות השונות. שילוב הכוחות ואיגום המשאבים הם כלי חשוב ביכולת שלנו לייצר פתרונות מלאים לסוגיות הנוגעות לחיי התושבים.

שיטת העבודה במועצה מעט שונה בהיבט התקציבי מול היישובים בהשוואה למועצות אזוריות רבות אחרות?

בעבודה של מועצה מול הוועדים מקומיים המורכבים ממתנדבים קיימות שתי תפיסות: מתן סמכויות נרחבות או סמכויות מצומצמות לוועדים. מכך נגזר גם אופן ניהול התקציב. אני יודע שבמועצות רבות הבחירה היא במתן סמכויות צרות וניהול תקציב ריכוזי על ידי המועצה, לדעתי גישה זו יוצרת תלות של היישובים במועצה וצמצום השפעת הוועדים ביישובים שלהם.

אני מאמין בדרך השנייה. ככל שהוועדים המקומיים יהיו בעלי סמכות רחבה ותקצוב עצמאי.כך גם תגדל היכולת שלהם לשמור על הצביון של מועצה אזורית כמועצה אזורית עם יישובים חזקים. שנית, הוועד המקומי קרוב יותר לתושבים ולכן קשוב יותר לצרכים הייחודיים של היישוב. שלישית, מהירות התגובה של הוועד גדולה יותר ממהירות התגובה של המועצה. ורביעית, לאמונתי זה משמר מערכת יחסים הרבה יותר בריאה בין המועצה לוועדים ולכן בין התושבים למועצה.

המועצה מכתיבה את גבולות הגזרה ואת האצלת הסמכויות לוועדים. אנו מקצים לוועדים את הכספים מתוך ידיעה מה נדרש לניהול שוטף של היישובים ומהו התקצוב המאפשר מרווח לטעמים יישוביים.

יישוב מקבל בשנה כמיליון ש"ח בממוצע מהמועצה. תחומי הביצוע מיועדים לפעילות השוטפת של היישוב, לפעילויות חברתיות, חוגים, הפעלת גנים, שיקום תשתיות בסיסיות וניקיון – תקצוב שמעבר לשירותים שמספקת המועצה. בסוף, הוועדים נבחנים בביצוע מול תכנון – כספים שלא מומשו בשנה מסויימת נשארים ביישוב להמשך ביצוע ולא חוזרים למועצה.

דיברנו על עבודת המועצה מול היישובים. איך אתה רואה את עבודת המועצה מול התושבים?

אחד הנושאים המרכזיים ששמתי לי למטרה מכניסתי לתפקיד הוא שיפור וייעול השירות המוענק לתושבים וניהול קשר ישיר בין התושבים למועצה. בשנה הקרובה אני מתכנן לקיים מפגשים פתוחים עם התושבים ביישובי המועצה, לשמוע ממקור ראשון את הסוגיות שמעסיקות אותם, לענות באופן ישיר לשאלות, וכמובן להשמיע ולהציג את תפיסת עולמי. אני מאמין שבתקופה הקרובה נתחיל במפגשים. נפרסם את המועדים לתושבים ביישובים השונים.

השנה אנחנו מתכננים להשיק תפיסת שירות חדשה כדי להמשיך ולשפר את השירות שלנו. הנושא הזה נמצא בלב העשייה שלנו. התקדמנו מאוד בשנים האחרונות אבל אני מאמין שיש לנו עוד לאן לשאוף ולהשתפר.

הגדרנו את שלוש השי"נים – שירות, שוויון ושקיפות. יש לנו יעד נוסף של "חתירה למגע". אנחנו מצפים מהעובדים וממנהלי המחלקות להכיר את הציבור ולא לברוח מהציבור, לפגוש אותו בכל הזדמנות ולהכיר את החשיבה והצרכים של הציבור מתוך מפגש אישי ולא מהמשרד.

כתוצאה מהמדיניות הזו אנחנו מגיעים ליישובים ופוגשים את התושבים והוועדים. אנחנו רוצים שלא רק הוועדים יכירו אותנו אלא גם התושבים. כשהמגע הוא מגע ישיר, נוצר קשר ומחוייבות אישית יותר עם התושב. גם אם אנחנו לא פוגשים את כולם כל הזמן, תושבים יודעים שברגע האמת, כשהם צריכים אותי או את העובדים, אנחנו זמינים ונגישים עבורם ודלת המועצה פתוחה בפניהם.

המועצה משקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים באירועי תרבות ופנאי לכל שכבות האוכלוסייה. סך הכול כולנו גרים במרכז ואין קושי לצרוך תרבות כי הכול נגיש וקרוב, אז למה להשקיע בזה?

התלבטנו בזה שנים. אבל הגענו למסקנה שהתושבים מעוניינים לקבל פעילויות תרבות ומופעים, ובתחום הזה בהחלט ניתן לדבר במושגים של מהפכה של ממש. ממקום שהתושבים לא הרגישו שהם שייכים למועצה ולא הבינו שיש מועצה מאחוריהם הגענו למקום שבו יש חיי תרבות וקהילתיות משותפים. אנחנו משקיעים מחשבה רבה בפעילויות מתוך רצון אמיתי לקיים קהילה אחת המורכבת מכמה קהילות. בעזרת סבסוד מועצתי מצאנו את הנוסחה של תרבות קרובה לבית שיוצרת תחושה של ביתיות ומחזקת את הקהילתיות. אנחנו מספקים סל תרבות מועצתי רחב ומגוון מאד במחיר שהוא מוזל ואטרקטיבי. השילוב הזה יצר נוסחה מנצחת ואנחנו רואים יותר ויותר השתתפות ושביעות רצון של התושבים ומתעקשים לקיים אירועים המתאימים לכל טווח הגילאים מהגיל הרך ועד הגיל השלישי וכל מה שביניהם.

מה אתה מאחל למועצה עם פתיחת הקדנציה?

אני מאחל לכולנו המשך עשייה, צמיחה ופיתוח. אני מאחל שנמשיך לחזק את הקהילתיות שלנו ואת העבודה המשותפת שלנו לטובת כלל היישובים והתושבים.

אני מבקש להודות לחברי המליאה ולוועדים המקומיים היוצאים על החברות ושיתוף הפעולה, ולברך את חברי המליאה החדשים ואת הוועדים הנבחרים ולאחל לנו המשך עשייה פורייה למען הכלל, וכמובן להודות פעם נוספת לעובדי המועצה כולם על ההשקעה והעבודה למען הציבור, עבודה שנעשית בשקט ובאהבה גדולה ומחוייבות גדולה.