אודות המועצה

גאווה ישראלית: תלמידים מבית הספר ויצמן בחוף השרון ניצחו בגמר במיזם עסקי בינלאומי

הסטארט-אפ ניישן מתחיל כבר בבית הספר היסודי: קבוצת תלמידי כיתות ה-ו' מבית הספר היסודי "ויצמן" במועצה אזורית חוף השרון, זכו במקום הראשון בתחרות בינלאומית של יזמים צעירים, שכללה 600 קבוצות מכל רחבי העולם

יונתן סגל מבית יהושע, אמיתי לוי מבית יהושע, בר גולדגרבר  מכפר נטר, גילי גורדנה מכפר נטר והללי תלנוי מאודים – תלמידי כיתות ה-ו' זכו במקום הראשון בפרויקט "המיזם" – אתגר חינוכי בינלאומי של יזמות עסקית בו לקחו חלק 600 קבוצות מכל רחבי העולם.

היזמים הצעירים מחוף השרון המציאו מחזיק מפתחות, אותו הם ייצרו במדפסת תלת מימד, מחומר מתכלה שיכול לשמש גם כמטבע לעגלות סופר ועליו מודפס "אימוג'י". כחלק מהמיזם ייסדו התלמידים חברה, עיצבו לוגו וסלוגן, ביצעו חקר שוק ופיתחו מוצר אב טיפוס, כתבו תכנית עסקית אותה הציגו בפני חבר שופטים במטרה לקבל תקציב לפרסום וייצור, מכירות וניהול חשבונות.

 

בפיתוח אב הטיפוס היו שותפים "בית החינוך המשותף" בחוף השרון, המורה יובל שגב ומספר ילדים (חלקם בוגרי "ויצמן"). הקבוצה התארחה ב"הנדסיה", שם לימדו את התלמידים לעבוד עם מדפסת תלת מימד, ובהמשך פיתוח אב הטיפוס הגיע לבית הספר אלי פישר, מנהל פיתוח מוצרים, שחלק מניסיונו המקצועי לילדים ותרם רבות לפיתוח באדיבות חברת V.GOLD הנדסת תבניות מתקדמת ,שגם יצרו עבור הילדים את מחזיקי המפתחות.

 

בית ספר "ויצמן" בבית יהושע, משתתף במיזם Global Enterprise Challenge זו השנה השלישית. השנה עלו לגמר שתי קבוצות מבית הספר ויצמן, ביחד עם קבוצה מהודו וקבוצה מאנגליה. הקבוצה השנייה מבית הספר זכתה במקום הרביעי וקבוצת מחזיק המפתחות, כאמור, זכתה במקום הראשון.
בית הספר ויצמן הוא בית ספר מדגים של מיקרוסופט העולמית (Showcase school), וחרט על דגלו קידום שיטות לימוד חדשניות ושיתופיות בשילוב טכנולוגיה. כחלק מהיותו כזה, התקיים השנה בבית הספר כנס חינוך Showcase school event, אליו הגיעו אנשי חינוך בכירים מרחבי הארץ כדי ללמוד על העשייה הבית-ספרית. בנוסף, בית הספר התחדש השנה במרחב למידה חדשני.

בשלב הגמר הציגו התלמידים מצגת בפני צוות שופטים מאנגליה באמצעות שיחת סקייפ. בתחילת השבוע התבשרו התלמידים כי זכו במקום הראשון ובחודש אוקטובר צפויים חברי הקבוצה לטוס לחו"ל ולקבל את הפרס .

 

איריס ויינטראוב – רכזת תקשוב ומורה למחשבים, מובילת המיזם:  "זו גאווה עצומה והתרגשות גדולה לזכות בתחרות בסדר גודל כזה, ולקבל הכרה ממומחים עולמיים שהעבודה שאנחנו עושים עם הילדים היא ברמה כה גבוהה, גם ביחס לקבוצות רבות ברחבי העולם. כל הקבוצות השקיעו והגיעו לתוצרים ברמה גבוהה מאוד.
שלוש קבוצות שלנו הגיעו למקומות גבוהים, ומתוכן קבוצת "הקלמרים" הגיעה למקום ה-4 המכובד, וכמובן קבוצת "מחזיקי המפתחות – הסטיביז" נבחרה להיות הקבוצה הטובה בעולם וזכתה במקום ה-1.אני מודה למנהלת בית הספר המדהימה שלנו, דפנה פרטוש, שמאפשרת לנו להשתתף בפרויקטים יוצאי דופן, שלא פעם מאתגרים את בית הספר אך מאפשרים לילדים ללמוד למידה משמעותית; ללימור סיני וספיר שרעבי – המורות שהשתתפו עמי בפרויקט השנה, לשיתוף הפעולה הפורה שיש לנו עם חברת מיקרוסופט שבאמצעותו הגענו לפרויקט, ולבית הספר המוביל את הפרויקט העולמי: Broadclyst Community Primary School שבאנגליה, לג'ונתן בישופ מנהל בית הספר וקלואי פרנט – מתאמת הפרויקט."

 

גילי גורדאנה, כיתה ו'-1 מספרת: "היה כיף ומאתגר. לפעמים היה קשה לעשות את כל הדוחות והעבודות הפחות כיפיות, אבל מאוד נהניתי משלב המכירות. מי שעבד איתי היה מרוצה מהקבוצה, כי עבדנו טוב יחד. בפרויקט עבדנו עם מחשבים בקבוצות קטנות יותר. למדתי איך להשתמש בתוכנות נוספות, איך לעבוד בקבוצה ולשתף פעולה, למדתי איך להקים עסק".

יונתן סגל, תלמיד כיתה ו'-3 משתתף בפעם השנייה במיזם. "היה לי יותר כיף השנה, חברי הקבוצה היו יותר תומכים ולא הייתי צריך לעשות את מרבית העבודה לבד, וגם אם היו דברים שלא רציתי לעשות – היו חברי קבוצה אחרים שעשו. אפשר היה לחלק את האחריות. הנה ידעתי מה לעשות, לקחתי אחריות, הייתי ממוקד וזה היה יעיל יותר ובסופו של דבר המאמץ השתלם. הייתה רשימה ענקית של מוצרים פוטנציאלים לפיתוח, היו חילוקי דעות ובסוף התפשרנו, צמצמנו לחמישה מוצרים. התהליך היה קשה במיוחד כי החלטנו על מוצר מאוד מאוחר, בשלב שכבר היינו אמורים למכור. היה קצת לחוץ".

בר גולדגרבר, כיתה ה'-1 מסכמת שהיה כיף, אך מאתר. "החיבור לקבוצה היה יחסית קשה כי רוב חברי הקבוצה בכיתה ו' ואני בכיתה ה'. בכיתה אני עובדת עם חוברת, מבקשת מהמורה עזרה, ופה נעזרתי בקבוצות אחרות או בילדים אחרים. בלמידה רגילה המורה מסבירה, כותבת על הלוח ואנחנו מעתיקים ובמיזם אנחנו מחליטים מה יהיה, בעצם אנחנו המורים של עצמנו. כשנתקענו ולא ידענו איך להתקדם המורה עזרה לנו. היה כיף".

 

אתגר "המיזם" מחבר בין ילדים מכל רחבי העולם לפרויקט חינוכי עולמי. הוא מאפשר לתלמידים להגביר מודעות להבדלים תרבותיים בין המדינות, ולגבש הבנה של השווקים והמטבעות בעולם. כמו כן, מטרתו לשפר את מיומנויות היזמות שלהם, לפתח מודעות כלכלית, הבנה של מגוון תרבותי, מיומנויות תקשורת ושיתוף פעולה ופתרון בעיות, וכמובן גם אחריות ושימוש בטכנולוגיה. גם המורים לוקחים חלקם באתגר, כמנטורים ומנחים, אך האחריות להתקדמות המיזם נחה על כתפי התלמידים.
לפרטים נוספים: איריס ויינטראוב, רכזת תקשוב ביה"ס ויצמן. 050-7344272