אודות המועצה

מנהלות בתי הספר מסכמות שנה

ערד ניר מנהלת בית ספרמנהלות בתי הספר מסכמות את שנת הלימודים

תעודת זהות  – בית הספר חוב"ב
מיקום: מושב בני ציון
מספר תלמידים: 320
יישובים: בצרה,  חרוצים, בני ציון
שנת הקמה: 1953
ערד ניר, מנהלת בית הספר היסודי חוב"ב שבבני ציון, מסיימת השנה את תפקידה לאחר שלוש שנות ניהולו ויוצאת לפרישה מוקדמת. עם המבט ליעד הבא היא מסכמת את שנת הלימודים ואת העשייה הברוכה בבית הספר

ערד, ספרי לנו מה התרחש בחוב"ב בשנה החולפת

"היתה שנה מרתקת, עשירה ומגוונת בבית הספר. הכנסנו את "תוכנית אמירים" לקידום ילדים מצטיינים מכיתות ד' עד ו', במטרה לתת מענה הולם לילדים מרובי כישרונות במגוון פעילויות מעשירות ומעמיקות. בנוסף, הכנסנו למערכת הלימוד את קורס 'חוק ומשפט', במסגרתו ילדים מביימים משפט ומציגים אותו. התחלנו בתוכנית נוספת של 'דיבייט' – דיון, במסגרתה התלמידים לומדים לעמוד בפני קהל ולהביע את עצמם, להתנגד ולטעון בנושאים שונים.

בנוסף לנושאים החדשים, אנחנו ממשיכים לחנך לשמירה על הסביבה. הרחבנו את תוכנית הקיימות ואנו לוקחים חלק בתוכנית 'נפגשים בשבילים' ותוכנית אימוץ השמורה, במסגרתה בכל שנה קבוצת ילדים מסיירים בשמורה ולומדים אותה. לאחר מכן מעבירים הדרכה ופעילות לשאר ילדי בית הספר.

כמו כן, אנחנו ממשיכים לעסוק בנושא מיחזור וקיימות באמצעות ועדת קיימות של תלמידים שמתכננת, מפעילה ויוזמת פעילויות בכיתות.

הקונסרבטוריון של המועצה נמצא אצלנו וכל הילדים בבית הספר לומדים נגינה. יש לנו תזמורות, מקהלות ואנסמבלים. בכל בוקר בפתיחת יום הלימודים יש לנו שיר של יום ובכל שבוע מתחלף השיר, וכל הילדים עומדים ושרים מספר דקות לפני תחילת הלימודים.

הנושא השלישי עליו שמנו דגש השנה, הוא נושא המורשת בהיבט הציוני-אזרחי-יהודי, כאשר הדגש השנה ניתן בנושא הדמוקרטיה. לתוכנית שלנו קוראים "ישראלי בחוב"ב – חוליה בשרשרת הדורות", במסגרתה אנו עוסקים בנושא אזרחות במדינה דמוקרטית.

אחד הפרויקטים המיוחדים שאני גאה בו במיוחד הוא פרויקט 'ספר אישי' שכותבים הילדים. כל תלמיד בוחר לעצמו את הנושא, וכותב בעצמו ספר בעזרת המורה בשיעור שפה. הספרים מוצגים בכל שנה בתערוכה מרשימה. השנה הוצגו 320 ספרים מכל כיתות בית הספר. כשהילדים מסיימים את שש שנות הלימוד הם יוצאים מבית הספר עם שישה ספרים שכתבו במו ידיהם.

בהקשר של כיתות ו' הכנסנו נושא נוסף – קשר רב דורי. הסבים והסבתות של התלמידים מגיעים במהלך השנה לעשרה מפגשים ומספרים לילדים את סיפור חייהם. אבל לא רק הסבים והסבתות מלמדים את הילדים. גם הילדים מלמדים אותם להקליד במחשב והם מכינים ביחד דפי אינפורמציה שנכנסים לבית התפוצות.

לצד הפרויקטים לתלמידים יש לנו תוכנית שנכנסה לפני שנתיים לבית הספר למורים מובילים. לשלוש המורות המובילות יש קהילת מורות מתוך בית הספר והן בוחרות נושא שהן רוצות לקדם. בנוסף לכך, אנחנו נערכים להקים סביבות למידה חוץ-כיתתיות בגינה ובסביבת בית הספר".

לא רק בכיתות אתם מחדשים ומתחדשים. גם בית הספר עובר מתיחת פנים

"נכון, שיפוצים רבים נעשו בתחום בית הספר בשנה האחרונה. זכינו בעיצוב כיתת עתיד מטעם ערי חינוך בשיתוף משרד החינוך. זו כיתה שמעוצבת כך שתאפשר למידה חופשית יותר. נבנו בה פינות עבודה ייחודיות ומרחבי לימוד פתוחים בהם ישבו תלמידים במהלך הלמידה שלהם. כל הלמידה בכתה הזו תהיה למידה דיפרנציאלית. יש בה מגוון רהיטים: כסאות רגילים, כסאות גבוהים לשולחן עמידה לילדים שמתקשים לשבת לאורך זמן, פינה בה יוכלו להשתרע ולקרוא. הכיתה הזו מאפשרת למידה אחרת ביתר יצירתיות ובכיף. בשנה הבאה כבר נלמד בה. בנוסף, נבנה בבית הספר מבנה מנהלה חדש מטעם המועצה, שהעבודות עליו עתידות להסתיים בקרוב, וגם מרחב כניסה למזכירות ולחדר המורים".

ועכשיו, אחרי כל הטוב הזה, את נפרדת ממערכת החינוך

"בסוף השנה אני מסיימת את העבודה במערכת החינוך ויוצאת לפרישה מוקדמת בהרגשה של סיפוק ובגאווה, שמחה על הזכות לעסוק בתחום שאני כל כך אוהבת ומאמינה בו. העיסוק בחינוך הוא אהבת חיים. זו זכות לחנך ילדים וללמוד מהם לא פחות ממה שאני מלמדת אותם".

בשם המועצה, תלמידי והורי בית הספר חוב"ב, אנו מבקשים להודות לערד על שלוש שנים נהדרות ועל תרומתה הגדולה למערכת החינוך שלנו ולחינוך ילדינו.

 

תעודת זהות  – בית החינוך המשותף
מיקום: קיבוץ שפיים
מספר תלמידים: 1,280
יישובים: רשפון, שפיים, יקום, תל יצחק, געש, כפר נטר, בית יהושע, בני ציון, בצרה, חרוצים, תל יצחק, ארסוף, כפר שמריהו, אודים, הרצליה, נתניה
שנת הקמה: 1965
עירית על-דור שפירא, מנהלת בית החינוך המשותף, מסיימת שנה שניה מאתגרת בבית החינוך. עם מגמות לימוד חדשות והעמקת המעורבות של התלמידים בפעילויות חברתיות ותרומה לחברה. מה הפלא ששליש מבוגרי י"ב מתנדבים לשנת שירות לפני גיוסם לצה"ל

מנהלת בית החינוך המשותף עירית על דור

"השנה שחלפה התאפיינה בהעמקת הקשר האישי עם התלמידים" מספרת עירית. "נפתח פרויקט חונכות אישית נרחב בשם 'מישהו לרוץ איתו', במסגרתו 212 תלמידי כיתות ז' נפגשו עם מבוגר משמעותי עבורם. לאורך מחצית השנה התקיימו כ-12 מפגשים. החונכים מצוות המורים עברו הכשרה והשתלמות לטובת הפרויקט, בה הם פיתחו את מיומנויות השיחה האישית עם תלמידים. כחלק מהתהליך, רכשו המורים כלים שעזרו להם גם בתהליך החינוך הרגיל וגם בבית. הפרויקט בהנחייתה של כרמית ורסנוב, מורה ותיקה בבית הספר.

מגמות הכימיה והמולטיטק ממשיכות להאיץ קדימה ומגמת הכימיה הכפילה את עצמה השנה. העלינו השנה את יום השפה העברית ברוח התרבות המזרחית. במסגרת הפעילויות השונות הגיע לבית הספר עדי קיסר וארז ביטון, שגם עמד בראש הוועדה של משרד החינוך בנושא.

בהגשה לבגרויות בספרות, תנ"ך, היסטוריה ועברית אנחנו מקיימים למידה וירטואלית, במסגרתה אנחנו פותחים כיתה וירטואלית, והתלמידים נכנסים ומקיימים שיעור משותף וסינכרוני שבו נותנים טיפים אחרונים לפני הבחינה. בשיעור הוירטואלי מתאפשר מקום לילדים לשאול שאלות ולקבל עזרה בהתכוננות למבחני הבגרות.

התלמידים מפיקים, יוצרים ומופיעים
האופרטה שהתקיימה בחודש מרץ היוותה את שיאו של פרויקט ענק שעבדנו עליו מתחילת השנה. העבודה החלה במעין 'לילה לבן' שבו מתחילים התלמידים לחשוב ולבנות סיפור, אחר כך מלחינים ומביימים אותו ומעלים את המופע. למעלה מ-70 תלמידים, חלקם מנגנים, שרים ומציגים, הפיקו בעצמם את כל האופרטה בהנחייתה של בילי קומרובסקי – מנהלת תחום המוזיקה בבית הספר. בית הספר השקיע משאבים רבים בפרויקט, שבו השתתפה בהפקה ובביצוע כל החטיבה העליונה. האחראי על ההלחנה והתזמור הוא יונתן וולפין, מורה למוזיקה בבית הספר.

גם השנה המשיך בית החינוך ללוות את בית אלעזרקי
"בית החינוך המשותף מאמץ את בית הילד בנתניה – בית אלעזרקי, וגם השנה חגגנו בר מצווה ובת מצווה ל-12 מילדי הבית. מדובר בפרויקט מרגש שבו כל תלמידי שכבת ז' מאמצת את ילדי בית אלעזרקי לאורך כל השנה. הילדים באים אלינו ואנחנו נוסעים אליהם למפגשים שונים. השנה חגגנו איתם את בר המצווה במרכז הספורט בכפר שמריהו והרמנו מסיבה גדולה, כאשר לכל ילד הפיקו "בוק" – ספר תמונות אישי ותפרו שמלות לכל הילדות. במסיבת המצווה התלמידים הפיקו פינה של שזירת זרים, אוכל, מעגל מתופפים ועוד והכל בהתנדבות מלאה של התלמידים ההורים והתושבים.

בית הספר מהווה מודל ודוגמה לבתי ספר רבים בארץ. בסוף חודש מאי אירחנו אצלנו מנהלים מרשת אמ"ית, כדי לראות כיצד בית הספר מקדם את הפדגוגיה החדשנית והייחודית שלנו על כל גווניה. המנהלים הגיעו להנדסייה שגדלה בשנה זו משמעותית, ובה התלמידים מתנסים במגוון תחומים של תכנון ויצירה.

מתכננים ויוצרים משחקים במסגרת המייקאתון
פרויקט ייחודי נוסף ומרתק התקיים אצלנו בתחילת חודש יוני – "המייקאתון". עשרות ילדים תכננו, פיתחו ויצרו משחקים ביומיים מרוכזים, וזאת בנוסף לתלמידים ותלמידות ששימשו כמנחים ומנטורים לצעירים מהם.

תלמידים למען בטיחות ביישובים

תלמידי שכבת י' שלומדים חינוך תעבורתי יצאו לבחון מפגעי בטיחות ביישובים בהם מתגוררים. כעשרים מהם הציגו לאלי ברכה, ראש המועצה, לסגנו מאיר דור ולאחראים על תחום הבטיחות במועצה את המפגעים שמצאו. לאחר מכן תוקנו כבר חלק מהמפגעים לרווחת תושבי המועצה. בעקבות ההצטיינות של חוף השרון בתחום לימודי התעבורה זכינו להצטרף לפיילוט במסגרתו ייבחנו התלמידים בשנה הבאה בבחינת התיאוריה בסוף כיתה י'.

משלחת חילופי תלמידים בגרמניה
בית הספר קיים באמצע חודש יוני משלחת חילופי תלמידים עם בית הספר לאונרדו דה-וינצ׳י שבעיירה נאוון, גרמניה. במסגרת המשלחת יצאו 15 תלמידי שכבת י׳ והתארחו אצל משפחות בעיירה הקרובה לברלין. שם ערכו סיורים ופעילויות משותפות עם עמיתיהם הגרמנים בדגש על הכרת הנוער הגרמני, לימוד משותף בנושאי השואה ויחס לזרים בעידן של מהגרים, פליטים ומחפשי מקלט. בשנה הבאה יתארחו אצלנו התלמידים מגרמניה.

בנוסף, תלמידי י"ב שלנו השתתפו בפרויקט 'חלוצי ההערכה'. לומדים לבגרות דרך מסלול מיוחד שבו הם לומדים פוליטיקה וממשל. התלמידים בונים מצע של מפלגות שונות, ובסוף השנה מתקיימות בחירות של ממש. התלמידים עושים קמפיין שלם ביום של המגן באזרחות.

כל כך הרבה תלמידים מצוינים יש בבית ספרנו, ולערב אחד עצרנו רגע לחשוף חלק מאותם תלמידים ואת העבודות שלהם. כך שמענו על עבודות הגמר בהיקף של 5 יחידות בנושאים מרתקים וברמה שלעיתים מגיעה לרמתם של עבודות תזה, כך סיפרו לנו המנחים של העבודות. אל תלמידי עבודות הגמר הצטרפו נציגים של פרויקט מכון ויצמן במדעי המחשב שהציגו פיתוחים מרתקים שלהם בתחום זה, וכן תלמידים הלומדים פסיכולוגיה שהציגו עבודות חקר מרתקות.

תעודת זהות  – א.ד.מ וסביבה

מיקום: קיבוץ געש

מספר תלמידים: 395

יישובים: געש, יקום ויישובים נוספים

שנת הקמה: 1956

אורה קוגלר, מנהלת בית הספר א.ד.מ וסביבה בגעש מסכמת שנת פעילות ענפה, עם תכניות לימוד וחוגים חדשים ופותחת צוהר להכרת בית הספר, על הייחודיות שבו ועל שיטות הלימוד בהן הוא דוגל

"מדי שנה עולה הביקוש והחיפוש ללמידה אחרת, ובתי הספר עומדים בפני משימה קשה במיוחד: להיות רלוונטיים במאה ה-21. מה ללמד? התפקיד שלנו כאנשי החינוך הוא לחנך. לדאוג לערכים ולחשיבה, לשכל ולרגש". כך אומרת אורה קוגלר, מהלת בית הספר א.ד.מ. וסביבה שבקיבוץ געש, בו לומדים ילדי געש, יקום ויישובי הסביבה.

"בית החינוך א.ד.מ וסביבה דוגל באכפתיות, דמוקרטיה, מיצוי פוטנציאל וסביבה. בית החינוך שלנו הוא בית ספר ביישום מערכתי מוכר ומודרך על ידי אגף מו"פ ניסויים ויזמות של משרד החינוך. אנחנו מפעילים 11 כיתות תלת גיליות – א' עד ג' ו-ד' עד ו', בהן ילדים בגילאים שונים לומדים יחד באותה הכיתה".

מה השינוי שמתרחש בנוגע לדרכי הלימוד והתאמתן לתלמידים?
"השנה פיתח בית הספר באמצעות 'מעבדת הטרוגניות' של אגף מו"פ מודל חדש שנקרא 'גם בית גם ספר'. מודל זה נותן מענה להטרוגניות הרבה שמצויה בתוך כל כיתה במערכת החינוך, בכך שנעשה פיתוח של סביבת למידה מורכבת, הפועלת במגוון דרכי למידה והערכה, ושמה דגש על פיתוח לימוד עצמאי, בחירה, אחריות, יצירתיות ופיתוח ערכים חברתיים-דמוקרטיים.

המודל שלנו מציע כיתה המדמה בית ומשתמשת באיכויות הלמידה המשפחתיות והביתיות כדי לשכלל את חוויית הלמידה בבית הספר. הלמידה בבית מתרחשת בהתאמה לגיל ולרמת ההתפתחות של כל ילד והיא הוליסטית: רגשית, חברתית ולימודית. הבית והמשפחה מציעים התנסויות מכל התחומים והסוגים והלמידה בבית מתרחשת כמעט ללא משים, אך היא משמעותית ובעלת ערך.

תארו לעצמכם כיתה כזו שנראית כמו בית ונותנת שלושה דברים עיקריים: מענה אישי לכל ילד וילדה, התקדמות בקצב אישי ובתחומי עניין ייחודיים. ערכים ודרך ארץ לחיים בחברה הטרוגנית, למידה טבעית וזורמת בתוך סביבה לימודית עשירה, מגוונת ומותאמת. כדי לעשות זאת אנחנו משתמשים בדרכי הוראה והערכה מגוונות: חקר, משימות ביצוע, פרויקטים, למידה חוץ כיתתית, עבודה שיתופית ובקצב אישי וכדומה. בסופו של יום אנחנו רוצים לפתח ילדים לומדים ועצמאיים המובילים את הלמידה שלהם ולוקחים עליה אחריות.

המורים מכינים מטלות שבועיות מותאמות והילדים דואגים למלא מדי שבוע את המטלות האלה, וכך מקדמים את הלמידה שלהם בעצמם, תוך כדי דיאלוג ותיווך של המורים. אך לא רק ללומד היחיד אנחנו מציעים למידה משמעותית, גם הכיתה כמכלול לומדת ערכים חברתיים, חיים ביחד, שיתוף, אחריות, שוויון, חופש. השאיפה היא שהילדים יהיו מעורבים בחברת הילדים הפועלת בתוך הכיתה, יתמכו, יסייעו ויקדמו את עצמם ואת הכיתה כולה".

חוגים חדשים, יוזמות אקולוגיות ולמידת הארץ

"אנו כמובן ממשיכים ומחדשים את תכניות הלימוד והעשרה בבית הספר. השנה הכנסנו חוגים חדשים כמו אווטאר, פרחי משפט, לוגיקה, היפ הופ ועוד. אלו מצטרפים לחוגים ותיקים כמו ג'אגלינג, סדנת צפלין, יוגה, כדורסל, כדורגל, פיסול, שחמט, אמנות ממוחזרת, צפרות, והרשימה עוד ארוכה.

בשנה הבאה אנו מכניסים ערכת קיוביטים ללימוד תכנות לתלמידי בית הספר. בתחילה זה יהיה לכיתות ג', אך נמשיך את הפרויקט הזה ונרחיב אותו עם לימודי רובוטיקה לכל שכבת ד'.

גם המורים מבית הספר מובילים מדי שנה יוזמות חדשות: שחר, אחראי תחום אקולוגיה, בנה את מפת העולם מצינורות פלסטיק ממוחזרים. הדס, המורה למדעים טבע וסביבה, בונה עם קבוצת ילדים קופסאות אסקייפבוקס בשלל נושאים מדעיים. הפעילויות הללו נעשו במשותף עם הילדים בשבוע הירוק.
בכל הכיתות עסקנו השנה בנושא הבינתחומי 'ארץ ישראל' במגוון דרכים וצורות משמעותיות. כיתות ד'-ו' בילו שלושה ימים באזור ירושלים ובקרו בעיר המרתקת הזו. אנחנו מסיימים שנה מלאת פעילויות ואתגרים, מתחילים להיערך לשנה הבאה עלינו לטובה, ומאחלים לכל הילדים שלנו חופשה נעימה ובטוחה".

תעודת זהות  – בי"ס ויצמן, בית יהושע:
שם בית הספר: ויצמן
מספר תלמידים: 547 תלמידים
יישובים: כפר נטר, בית יהושע, תל יצחק, שפיים, אודים
שנת הקמה: 1953
דפנה פרטוש, מנהלת בי"ס היסודי ויצמן שבבית יהושע, מספרת לנו על הפרויקט המשותף עם מייקרוסופט ועל כיתת 'הסקייפ', בה לומדים התלמידים יחד עם בני גילם מכל רחבי העולם.
בית ספר ויצמן מוביל וחדשני בתחום הטכנולוגי

"בית הספר שלנו הוא בית ספר מדגים פדגוגיה וכן בית ספר מדגים של מייקרוסופט. גם השנה לקחנו חלק בפרויקט עולמי ייחודי של מיקרוסופט, בו תלמידי כיתות ה'-ו' מקימים חברה, מעצבים לוגו וסלוגן, ממציאים מוצר, מייצרים אבטיפוס ואז עוברים לייצור המוצר ולמכירה. כל "חברה" הציגה באמצעות מצגת את המוצר שלה כדי לקבל מימון לייצור. לכל אורך הפרויקט התלמידים עובדים במחברת Onenote משותפת ובנוסף מגישים מצגות, דוחות אקסל ומפיקים דוח סופי של רפליקציה על כל התהליך ב-Word.

בסדנת המחשבים שלנו נלמדים קורסי תכנות קוד של מייקרוסופט החל מכיתה א' ועד כיתה ו', לפי רמות קושי אישיות ושכבתיות. תוצרי התכנות הם סרטונים, קומיקסים אינטראקטיביים ואפליקציות לטלפון. העבודה של התלמידים בסדנאות אלה היא אישית, וההתקדמות נוצרת על ידי פיצוח הקוד והיצירתיות של כל תלמיד ותלמידה.

אנחנו מבצעים גם תהליכי לימוד באופן גלובלי דרך תכנת ה'סקייפ'. התלמידים שלנו מתקשרים עם תלמידים במדינות אחרות ודרך שאילת שאלות, חידונים ולמידה נוספת לומדים גיאוגרפיה, היסטוריה, אנגלית ועוד. מפגשי הסקייפ מתרחשים בכיתות רבות, במהלכם תלמידי כיתה ב' עורכים מפגשים עם הוריהם במקומות העבודה שלהם.

יצרנו מספר כיתות 'חדר בריחה דיגיטלי' בנושא 70 שנה למדינה. התלמידים המציאו שאלות מורכבות כשתשובתן היא קוד – מספר או מילה. הלמידה נעשתה בעבודת צוות ושילבה קבצים שיתופיים וכללה מחקר ויצירתיות. שכבות ד'-ה' שלנו למדו וחקרו את היישוב שלהם ואת ארצות הים התיכון באופן של למידה שיתופית אותה יציגו במפגשי הורים חגיגיים, בנוסף ילדי ה' יצרו קומיקס ושילוט המשכנע אנשים לשמור על הים והסביבה.

במהלך השנה החולפת הילדים למדו וחקרו על נשים משפיעות כמו חנה סנש, רחל, אסתר רוט שחמורוב ועוד. בנוסף לכך, קבוצת ילדים למדה את כל המרכיבים להרצאה בסגנון טד- TED. התלמידים חקרו והציגו בפני תלמידי בית הספר הצעירים את הרצאתם.

מורות בית הספר פיתחו השנה קורסי העשרה במספר תחומים: הילדים עיצבו שטרות כסף יצירתיים ושילבו סיור בבנק ישראל, ואוצרת התערוכה התלהבה מאוד מתוצרי הילדים. נוסף לכך, תלמידים חקרו את תולדות בית הספר והציגו תערוכה מרשימה במבואה. פרויקט נוסף עסק במשחקי ילדות. הילדים ראיינו וחקרו בני משפחה ולמדו על משחקי ילדות וערכו השוואות בין המשחקים של אז לאלה של היום.

פרויקט נוסף שאנו מאוד גאים בו מחזק את הקשר הרב-דורי. במסגרת הפרויקט נפגשים סבים וסבתות עם נכדיהם אחת לשבוע ולומדים יחד על עברם של הסבים. הילדים, מצדם, מלמדים את הסבים והסבתות עבודה על המחשב ואילו הסבים מלמדים את הילדים על עברם. האירוע מוצג בפני המשפחות וכל סיפורי המשפחות מועברים ונשמרים באתר בית התפוצות".