אודות המועצה

סדנה בנושא זוגיות לתלמידות בית החינוך חוף השרון

"דברים שהייתי רוצה שאמא תספר לי על אהבה וזוגיות"

סדנה בנושא זוגיות לתלמידות בית החינוך חוף השרון

באפריל 2017 הסתיימה סדנה בנושא זוגיות לתלמידות בשכבת י' בבית החינוך המשותף חוף השרון. הסדנה היא פרי שיתוף פעולה בין בית החינוך המשותף, המחלקה לשירותים חברתיים -מרכז "נתיבים להורות", ורכזת מצילה (אגף חברה ומניעת פשיעה במשרד לביטחון פנים במחלקת החינוך במועצה). את הפרויקט יזמה עמית ברקן, מתמחה במרכז "נתיבים להורות" במועצה. לעמית רקע בתחום יישוב סכסוכים, כותבת בלוג על זוגיות ובעלת טור ב-ynet יחסים.

מתוך שיחות עם גורמים במחלקה לשירותים חברתיים ובמחלקת החינוך במועצה, התחדד הצורך לתת מענה לנערות אשר נמצאות בתחילת המסע הזוגי שלהן או יתחילו בקרוב. בית החינוך המשותף ראה בכך חשיבות רבה, והוחלט על הקמת קבוצה שתעסוק ביחסים, אהבה וזוגיות. הסדנה כללה 8 מפגשים. הנושאים המרכזיים שהועלו:

  • פער בין פנטזיה למציאות, ובין הרצוי למצוי.
  • התמודדות עם פרידות ורגשות כואבים.
  • הצורך לרצות ולקבל לייקים.
  • יחסי מין.
  • אחריות ואותנטיות.

הסדנה נקראה 'דברים שהייתי רוצה שאמא תספר לי על אהבה זוגיות'. "חשבתי על כל הדברים שהייתי רוצה שיגידו לי בתחילת הדרך, לפני 20 שנה, ועל הכלים שהיו חסרים לי בגיל ההתבגרות (אם לסכם בשתי מילים, בעיקר היו חסרים לי פרופורציה ופרספקטיבה) מספרת עמית, מנחת הסדנה. "הדגש היה על מקומות בהם עשויים להיווצר קונפליקטים ודיסהרמוניה ביחסים, מאחר ששם ישנה חשיבות רבה יותר להדרכה. כמו שיש מאמנים לספורט, צריך מאמנים לזוגיות, כדי שלא יהיו פציעות".

ואקום בשיח על אהבה וזוגיות

"לאורך המפגשים, הרגשתי קושי מצד הנערות לדבר עם ההורים על אהבה, זוגיות ויחסי מין. גם אני, באופן טבעי, לא דיברתי עם אמא שלי על זוגיות בגיל ההתבגרות. זה גיל בו מתבגרות מנסות לפתח זהות נפרדת מזו של הוריהן, ובמובן זה הן "חייבות" למרוד, ליצור נפרדות ומרחק. בשלב זה קשה להקשיב לאמא או לאבא, גם כאשר ההורים פתוחים מאוד. בנוסף, ההורים לא תמיד יכולים להיות אובייקטיבים כשזה מגיע לילדים שלהם, ומבחינה זו יש חשיבות לתיווך אחר בתחום נקודתי זה. יש ואקום בשיח על יחסים וזוגיות, ומכאן גם ההזדמנות בהדרכה והכוונה במסגרת החטיבה העליונה".

לנערות צורך גדול לדבר על היחסים שלהן עם החבר, האקס, ההורים, על פרידה כואבת ועל דילמות שמעסיקות אותן. יצירת מרחב בו הנערות מתבקשות לשתף ולהיחשף, מרחב שיש בו הכלה וחוסר שיפוטיות, מאפשר להן לקחת נשימה ולהתמודד עם מה שהן עוברות. אחד הנושאים שעלו בכל המשובים הוא שהמשתתפות רצו להמשיך את השיח בסוגיה הזו.

בהירות בתוך ים של ערפל

"נערות חשופות לידע רב, לדעות, לסיפורים מהרשת, מסדרות, מהרצאות העשרה שיש בבית ספר, ומשיחות עם חברותיהן. עדיין, קיים דיסוננס בין מה שהן רואות על המסך לבין מה שקורה להן בחיים. הקושי הוא בהתאמה של כל הידע הזה לעולמן האישי ולאישיות הייחודית שלהן.

יחסים רומנטיים, חברויות ויחסי מין הם דברים שלומדים בעיקר דרך חוויות, כשלונות וטעויות. הסדנה מסייעת להם לעבור את הדרך הזו עם פחות פציעות, ועוזרת לנערות להגיע למידה של בהירות בתוך ים של ערפל. רציתי ללמד כל כך הרבה, אבל המפגשים היו קצרים. רציתי ללמד אותן חמלה כלפי עצמן, ללמד אותן להסכים לשהות במצבי קונפליקט ולא לברוח, לשהות ברגשות כואבים ושליליים, להיפרד בכבוד, להיות סבלניות לתהליך, ללמד אותן הסתכלות על רווחים ומחירים, כדי שירגישו שיש להן יותר בחירה ושליטה בחייהן. להבין את החשיבות של מרווח לטעויות בקשר, ולגוון קצת את ראיית השחור-לבן. כל אלה, יש בהם להניח את היסודות להתנהלות של אינדיבידואל בתוך מערכת זוגית".

לא בסוף היום, לא לפעמים, ולא רק אם יש מקום. 

בשאלון משוב התלמידות נשאלו האם ישתתפו בקורס קבוע בבית ספר שיעסוק בזוגיות. 9 מתוך 10 אמרו שכן. 12 שנה מלמדים אותנו מתמטיקה, יש מורה לאנגלית ומורה ללשון, ודווקא לנושא הכי מורכב שיש – יחסים – אין הדרכה. יש צורך וחשיבות לשיעור קבוע בנושא זוגיות ואהבה במערכת בית הספר. לא בסוף היום, לא לפעמים, ולא רק אם יש מקום.

 

מתוך סיכומי הנערות על הסדנה:

"דבר משמעותי שלמדתי בסדנה היה על פרידות ורגשות כואבים, בגלל שהייתי קרובה לפרידה וזה לימד אותי איך להתמודד עם פחדים שקשורים לזה".

"למדתי שלא תמיד צריך לרצות את הצד השני, שזה בסדר לא להסכים. הסדנה חידשה לי הרבה בעקבות שמיעה של דעות אחרות משלי. זה גם עזר לי לדעת שאני לא לבד בסיטואציה, לא רק אני ככה".   

"אין תבניות מסוימות של איך הדברים צריכים לקרות. אני קובעת מה נכון בשבילי".