אודות המועצה

פרוייקט שבילי האפניים

הטור דה חוף השרון

שביל האופניים המועצתי הוא נדבך אחד בפרויקט רחב ידיים שצפוי להפוך את חוף השרון לעורק תחבורה מרכזי לתחבורה דו גלגלית של רוכבי אופניים – מנתניה לתוך גוש דן ומזרחה אל רעננה;  התוכנית, שאותה מקדמת המועצה בשנים האחרונות, צפויה לחבר את כל יישובי המועצה אל בתי הספר ומבני הציבור, התרבות והמסחר. היכן עומד הפרויקט בכל אחד מאזורי המועצה? מתי הוא צפוי להסתיים? וכיצד הוא משתלב בתוכניות רחבות ההיקף לחיבור כלל האזור לרווחת הנוסעים הדו-גלגליים? התיישבנו לריאיון עם האדריכל ארז לוטן, שתכנן מטעם המועצה את מסלולי השביל / *דוח מצב

 

מה כוללת תוכנית שבילי האופניים?

"מאז שנת 2010 עוסק צוות תכנון מטעם המועצה בתכנון שבילי אופניים. בשלב ראשון הוכנה תוכנית אב לכל שטח המועצה, במסגרתה התקיימו מפגשים עם תושבים והובהרה מתוך הפגישות המטרה המרכזית של התוכנית – יצירת מערכת שבילים לחיבורים בין היישובים אל מוקדי חינוך, תרבות, תחבורה ומסחר. נוסף על המטרה העיקרית הזו, השבילים יכולים לשמש כמובן למטרות פנאי ונופש, לטיול בחיק הטבע ולספורט".

כלומר השביל משרת בראש ובראשונה את תושבי המועצה?

"בהחלט כן. מכיוון שכפי שהוגדר, המטרה היא לאפשר תנועה יומיומית ונוחה לכל סוגי הרוכבים, לכל רמות הרכיבה ובכל עונות השנה – בלי בוץ בחורף ושבילים חוליים בקיץ. הוסכם שהשבילים ייסללו מחומרי גמר קשיחים, אספלט או בטון. שבילים כאלה הם אומנם יקרים יותר להקמה, אך נותנים את השירות הטוב ביותר לאורך שנים ולכל רמת רכיבה.

במשך זמן רב מתקיים מאמץ קבוע לגייס תקציבים ולהביא לתכנון מפורט וביצוע של התוכנית הכוללת, בשלבים כמובן, עקב התקציבים הגדולים הנדרשים להקמה, וגם מכיוון שהליכי התכנון, הקצאת שטח לביצוע השבילים והוצאת היתרי בנייה מסודרים, הם תהליכים לא קצרים. במקטעים מסוימים הכינה המועצה תב"עות מיוחדות וספציפיות על מנת לאפשר הקמת השבילים. זהו הליך ייחודי בכל הארץ שהמועצה מקדמת".

ראש המועצה אלי ברכה התייחס לתפיסה מאחורי התוכנית ולשאלה את מי היא אמורה לשרת: "מדובר באחד הפרויקטים פורצי הדרך שאנחנו מקדמים וגאים בו מאוד. שבילי האופניים נועדו לשרת בראש ובראשונה את תושבי המועצה ואת תלמידי המועצה שלא יכולים או לא רוצים להתנייד ברכב. שבילי האופניים יאפשרו הגעה אל כל היישובים ומכל היישובים את בתי הספר ואל אתרי הסחר, הבילוי והפנאי. התפיסה עצמה היא חלק מהתוכנית האסטרטגית שלנו לשמר ולעגן את המרחב הכפרי שלנו כריאה הירוקה של השרון. במסגרת התפיסה הזו התחלנו לקדם בקדנציה הראשונה שלי את הפרויקט, ולשמחתי, בעקבותינו מקודמת היום תשתית שלמה במעטפת של המועצה שתתחבר לשבילים שאנחנו מתכננים, כך שנוכל לרכב בבטחה לא רק בין היישובים אלא גם למתחם התחבורה שיוקם במועצה ואף לתוך גוש דן".

לוטן מתייחס לכך שהפרויקט המועצתי יהיה בסופו של דבר חלק מרשת רחבה יותר. "במקביל לתכנון המתבצע על ידי המועצה החלו בשנים האחרונות בתכנון וביצוע פרויקטים גדולים של תחבורה בשטח המועצה על ידי המדינה: הרחבת כביש החוף ופרויקט 531, פרויקט מרכז התחבורה המתוכנן מול שפיים וכביש הרוחב 541 משפיים לרעננה ועוד. במסגרת הדיאלוג של המועצה עם מתכנני אותם פרויקטים הצליחה המועצה לשכנע ולהטמיע בתוך אותן תוכניות שבילי אופנים לאורך הכבישים החדשים".

איפה הפרויקט עומד נכון להיום?

"נכון להיום הגענו למצב שקיימת תוכנית כוללת היוצרת חיבורים ורצפי שבילים בין היישובים ואף מתחברת לערי הסביבה. התוכנית  מורכבת מתצרף של תוכניות רבות שכל אחת מהן מקודמת כפרויקט נפרד וכולן מקודמות במקביל. הפרויקטים הגדולים מתוקצבים ומקודמים ע"י המדינה כחלק מפרויקטים תחבורתיים גדולים, והמועצה דואגת להשלים וליצור רצפים בין אותם פרויקטים ולהגיע למצב שתוך מספר שנים תמומש המטרה הראשונית שהוגדרה בתוכנית האב וכלל היישובים יהיו מחוברים אלו לאלו".

 

כלומר, אנחנו חלק מתוכנית רחבה הרבה יותר לחיבור כלל האזור בשבילי אופניים?

"נכון. באופן כללי ניתן לומר שהתוצאה הסופית תהיה שביל מרכזי, צפון-דרום, לאורך כביש החוף שיתחיל בנתניה ויעבור דרך וינגייט, יקום, געש, שפיים, בית החינוך המשותף, רשפון ויתחבר להרצליה ויגיע עד ת"א.

מאותו שביל מרכזי יהיו חיבורים לכיוון מזרח-מערב שיחברו מספר מוקדים אלו לאלו. הראשון בגוש היישובים הצפוני – מכפר נטר דרך בית יהושע, תל יצחק, אודים עד נחל פולג ושם חיבור לשביל כביש החוף. גוש חוב"ב יתחבר מחרוצים ובצרה, דרך בני ציון ובית הספר היסודי מערבה דרך כביש חוות רונית ויתחבר גם כן לשביל לאורך כביש החוף. מקטע נוסף יתחיל בשפיים ויצור חיבור מזרחה למתחם התחבורה הגדול המתוכנן מצפון לרשפון שבו מתוכנן מרכז חנה וסע עם שאטלים לכיוון ת"א ובהמשך גם תחנת רכבת, משם ימשיך שביל האופניים מזרחה עד רעננה לאורך כביש 541 המתוכנן".

אדריכל ירדן ערמון, מהנדס המועצה, מוסיף: "המועצה האזורית חוף השרון שמה לה למטרה לרַשת את יישובי המועצה בשבילי אופניים לצורך קישור ביניהם, מתן אפשרות לנסיעה בטוחה לבני נוער ומשפחות באותם שבילים ויצירת נגישות יעילה למתקני המועצה כגון בתי ספר ואתרי חוגים. על מנת להשלים את רישות המועצה בשבילי האופניים עליה להתגבר על קשיים תקציביים וקשיים סטטוטוריים שונים, לכן לצורך ביצוע מהיר של התוכנית בחרה המועצה בסלילת שבילי אופניים על דרכים סטטוטוריות מאושרות וזאת באמצעות היתרי בניה שאושרו על ידי הועדה המקומית.

 

במקומות שבהן לא היו תוואי דרך מאושרים כדוגמת אזור קיבוץ תל יצחק הכינה המועצה תוכניות מפורטות לשבילי אופניים שהתחברו לתוואים קיימים. השיקולים להתוויית השבילים התבססו על מצאי דרכים קיים, תנאי שטח נוחים לנסיעה ושילוב עם תשתיות לאומיות של דרכים שגם בהן נקבעו מסלולי נסיעה באופניים".

 

כבר שמונה שנים שהפרויקט נמצא בהליכי תכנון וביצוע שונים. היכן הוא עומד כרגע בחלוקה לגושי היישובים?

"בגוש חוב"ב רכבת ישראל מקדמת הפרדה מפלסית מעל הרכבת בגשר עילי. התוכנית כוללת גם את הכביש וגם את שביל אופנים לצידו.

בנוגע לחיבור מבני ציון עד אותו מעבר מעל הרכבת ומהרכבת עד כביש החוף לאורך כביש חוות רונית, אותר תוואי אפשרי. בימים אלה מתקיים דיון מול חברת נתיבי ישראל שיאשרו את התוואי ויאפשרו קידום תכנון וביצוע שלו ע"י המועצה או לחלופין שיבצעו אותו בעצמם.

לגבי הגוש הצפוני, כפר נטר, בית יהושע, תל יצחק ואודים, קטע ראשון מכפר נטר עד בית יהושע שבו נמצא בית הספר היסודי וייצמן הוקם כבר בשנת 2014 וכולל קטע באודים עד בית העלמין. תוכנית מפורטת לחיבור תל יצחק ואודים מוכנה, והיא ממתינה לתקציב ביצוע ממשרדי החקלאות או התחבורה.

בנוגע לגוש היישובים המערבי, רשפון, שפיים געש ויקום, מנתניה עד געש מתוכנן ומתוקצב לביצוע השביל במסגרת הרחבת כביש החוף. המקטע הזה יבוצע יחד עם הרחבת הכביש על ידי המדינה. מגעש דרומה עד שפיים, אחרי בחינת החלופות, ייסלל השביל לאורך דרך השירות המערבית. כעת ממתינים לפגישה עם נתיבי ישראל לקבלת אישורם וברכתם.

מקטע נוסף מתוכנן משפיים ומועצת חוף השרון, דרך מתחם התחבורה החדש הנמצא בשלבי תכנון ועד רעננה. השביל הזה מתוכנן ומתוקצב כחלק מפרויקט מתחם התחבורה וכביש 541 המתוכנן עד רעננה. ממתחם התחבורה דרומה, קיים תוואי ראשוני דרך רשפון, המתחבר לשביל מתוכנן לאורך מסילת הרכבת שהתפנתה ממזרח לכפר שמריהו ועד פארק הרצליה. משם מתוכנן חיבור לשביל 'אופנידן – החוף'  המתוכנן ומתוקצב ע"י המדינה  ויגיע לתוך ת"א.

תוכנית שבילי האופניים של המועצה משולבת תכנונית וביצועית יחד עם פרויקטים לאומיים רחבים יותר. בטווח הארוך התוצאה תשרת את תושבי המועצה באופן מיטבי. בטווח הקצר השילוב הזה גם יוצר מורכבות תכנונית ולעיתים גם עיכובים בביצוע שיביאו לבסוף גם לחיסכון תקציבי למועצה".

מה לוחות הזמנים לפי החלוקה הזו? 

"מכיוון שמצד אחד חלק מהפרויקטים מתוכננים ומתוקצבים ע"י המדינה כחלק מפרויקטי תחבורה ענקיים, ומצד שני הפרויקטים שבאחריות המועצה תלויים בבקשות מימון שהמועצה מגישה כל הזמן למשרדי הממשלה במסגרת קולות קוראים, קשה ולא ניתן לתת תחזית לוח זמנים אמיתית.  כל שביל מקודם במקביל וברגע שמצליחים לגייס עבורו תקציב מקדמים אותו. לאט לאט נראה את המערכת קורמת עור וגידים בשלבים, עד כמה שזה מתסכל את כולנו. מה שבטוח הוא שקידום התכנון והדחיפה המתמדת של המועצה הם אלה המאפשרים התקדמות. ביצענו כמה מקטעים ויש בקשות הנמצאות בצנרת, ואנחנו בטוחים שהתקציבים בסופו של דבר יגיעו ונצליח לממש את התוכניות".

למה זה כל כך מורכב?

"מניסיוני כמתכנן העוסק בתחום שבילי האופנים בכל הארץ אני יכול לומר שאינני מכיר עוד מועצה אזורית שמקדמת ברצינות ולאורך זמן ומצליחה לממש הקמת שבילי אספלט למטרות תנועה יומיומית בין היישובים  כמו המועצה שלכם. ישנו הבדל גדול בין לקחת דרכי עפר חקלאיות קיימות ולשים לאורכן קצת שילוט ולומר 'הקמנו שביל אופנים', שבפועל לא נותן שירות אמיתי, פרט לקהל מצומצם יחסית של רוכבי אופני הרים הרוכבים בסופי שבוע, לבין הקמת מערכת שבילים אמיתית מאספלט שתאפשר נסיעה בטוחה בכל עונות השנה. המועצה מעוניינת בשבילי אופניים שיאפשרו לילדי המועצה הגעה בטוחה לבתי הספר לצד מבוגרים שייסעו לעבודה, למרכז התחבורה הציבורי או לסידורים שונים".

לאחרונה הועלתה טענה בעיתון "דה מרקר" שהשבילים שתוכננו עבור תושבי המועצה ישמשו למעשה רוכבי אופניים מקצוענים וספורטיביים ולא את התושבים והתלמידים. באותה כתבה יותר מנרמז שהתקציבים שביקשה המועצה ממשרד התחבורה עבור פרויקט למען התושבים ישמשו בסופו של דבר עבור מסלולי אופניים תחרותיים. מה התייחסותך לדברים?

"אותה כתבה הציגה תמונה מטעה לחלוטין, וזאת למרות שהעברנו להם את כל הפרטים. אף שביל שתוכנן ובוצע במועצה לא נועד למטרות של רכיבה מקצוענית או רכיבה ספורטיבית. כל מי שרכב בשבילים שכבר הוקמו יוכל לומר זאת. כל התוכניות נידונו והוצגו שוב ושוב במועצה וביישובים הרלוונטיים. התוכניות שקופות לציבור ונועדו לשרת בראש ובראשונה את הציבור.

התקציבים המגויסים ממשרדי הממשלה, מגויסים על בסיס תוכניות שמוצגות לאותם משרדי ממשלה מראש. הם מאשרים, ובהמשך מפקחים, על הביצוע ומוודאים שהתקציב אכן שימש למטרה לה הוגדרה. הבקרה התקציבית היא מאוד הדוקה".

 

טענה נוספת שהועלתה באותה כתבה היא, שהשבילים עצמם ישרתו רק את רוכבי האופניים ולא למשל את האוכלוסייה המבוגרת שחלקה משתמשת בקלנועיות.

"קלנועיות הן רכב מנועי רחב ולא דומות לאופניים. על פי החוק ניתן להשתמש בהן בכבישים משניים עם מעט תנועה בתוך יישובים.  אני לא מכיר שום מקום בארץ שיש בו שבילים ייעודיים לקלנועיות. באופן מעשי, אני מניח שאם  קלנועית תיסע מדי פעם בשביל האופניים לא יתנו לה כנראה דו"ח תנועה, אבל במקרה של תאונה חלילה עם רוכב אופניים, תהיה לנהג הקלנועית בעיה, כי עפ"י חוק אסור לו  לנסוע על שביל אופניים".

אלי ברכה מדגיש כי בתכנון השבילים הושם דגש על שמירת השטחים החקלאיים. "בוצעה חשיבה רבה והתחשבות רבה בתכנון שבילי האופניים, כך שלא יפגעו בחקלאות ובחקלאים שלנו ובשמורות הטבע. שביל האופניים המועצתי הוא לא מסלול רכיבה אתגרי או ספורטיבי", מדגיש ברכה, "זהו שביל סלול באספלט שנועד לאפשר נסיעה קלה ובטוחה לכל טווח הגילאים. מצאנו את הנתיבים שמאפשרים לנו לסלול את השביל בלי לפגוע בחקלאות מצד אחד ולהבטיח בטיחות מרבית מן הצד השני. כך שלטעמי כולם מרוויחים פה".

לוטן מצידו מתייחס לעניין הבטיחותי בתכנון המסלולים השונים. "התכנון והביצוע של השבילים מתבסס על חוקים והנחיות בטיחות ברורות של משרד התחבורה לשבילי אופניים. חצייה של כבישים יכולה להתבצע או בגשר או מעבר תחתי, או במעבר חצייה מסודר, תלוי בגודל וסוג הכביש. התכנון לקח זאת בחשבון ובוצע כך שיהיו כמה שפחות נקודות מעבר של שביל האופניים עם כבישים. בכל אופן, כל התכנון חייב לעמוד בסטנדרטים מחמירים מאוד, גם בבחירת התוואי וגם בביצוע עצמו".

 

משרד לוטן אדריכלות ונוף עוסק בתכנון פארקים, שיקום נחלים, תכנון שטחים פתוחים, גשרים, חניוני לילה, חופי ים  ועוד. מזה כ-15 שנה פיתח המשרד התמחות ייחודית בתכנון מסלולים לאופניים ועוסק בתוכניות אב לאופניים, שבילי אופניים מסוגים שונים ופארקי אופניים ייחודיים בכ-40 פארקים ברחבי הארץ. בין הפרויקטים שתוכננו על ידי המשרד: שביל ישראל לאופניים, שבילי נחל ירקון , שבילי נחל איילון, סינגל נחל הבשור, סינגלים ביערות להב, סינגלים בפארק תמנע ועוד.

אופנים תומנה של רוכב