אודות המועצה

התנגדות מקיר לקיר לבניית שדה התעופה בחוף השרון: "זלזול בחיי אדם"


למרות משבר הדיור, אלפי יחידות דיור מתוכננות ברעננה בסכנה אם יוקם שדה התעופה בחוף השרון ; מנהלת המחוז מתנגדת, ראשי הרשויות מאחדים כוחות והתושבים זועמים ; במועצת חוף השרון נערכים לקרב: 3,000 תושבים כבר חתמו על עצומה נגד בניית שדה התעופה, וגם בעמוד פייסבוק המועצה הרוחות סוערות – "כאן לא יוקם שדה תעופה"

שבוע ימים לאחר פרסום כוונת מנהל התכנון ורשות שדות התעופה להעתיק את שדה התעופה של הרצליה לאחת משלושה חלופות בשטח מועצת חוף השרון, עמק חפר או מנשה-חדרה, נחשפים הנתונים המפחידים שמאחורי התכנית: שדה התעופה "הקטן" יהיה גדול פי 2 מהרצליה ויכיל גם את פעילות שדה הרצליה וגם את שדה דב שמתוכננים להסגר. התוצאה: מעל 400 המראות ונחיתות ביום – פי 2 משדה התעופה הרצליה, כ-140,000 המראות ונחיתות בשנה – יותר משדה התעופה בן גוריון. מדובר במציאות הרת אסון לתושבי מועצת חוף השרון ותושבי רעננה, הרצליה ונתניה הסמוכות.

ראשי הרשויות והתושבים מבטיחים – לא יקום ולא יהיה!%d7%9b%d7%90%d7%9f-%d7%9c%d7%90-%d7%99%d7%95%d7%a7%d7%9d-%d7%a9%d7%93%d7%94-%d7%aa%d7%a2%d7%95%d7%a4%d7%94-%d7%9e%d7%aa%d7%95%d7%9a-%d7%a2%d7%9e%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%a4%d7%99%d7%a1%d7%91%d7%95

ביום חמישי האחרון קיימה הועדה לתשתיות לאומיות ישיבת "קונגרס" פתוחה אליה הוזמנו לכאורה ראשי הרשויות והיישובים השונים על מנת שיגישו את התנגדותם לתכנית. בתחילת הדיון הסתבר, כי מרבית הנוכחים קיבלו את ההזמנה יומיים בלבד לפני קיומה, וחמור מכך, רבים אחרים לא ידעו כלל על התכנית לבניית שדה התעופה ולא קיבלו כלל הזמנה לישיבה.

מנתונים שנחשפו בישיבה עולה, כי שטח שדה התעופה החדש, יהיה גדול פי 2 מהשדה הקיים בהרצליה, כמות המטוסים בו תוכפל וכך גם שטחי התפעול והחניות.
שדה התעופה צפוי להיות פעיל גם בסופי שבוע ובחגים, ואם לא די בכך, גם בשעות הלילה.

אז את מי ישרת שדה התעופה? לפי גודלו ניתן היה לחשוב כי מדובר בשירות ציבורי משמעותי, אך נתונים חושפים תמונה אחרת לחלוטין: בתי ספר לטיסה, חברות של "מוניות אוויר", מטוסי ריסוס ובעלי הון המחזיקים במטוסים קלים כתחביב לשעות הפנאי שלהם יהיו הנהנים העיקריים של הפרויקט שצפוי, אם יאושר להיבנות על שטחים ירוקים, שמורת טבע ושדות חקלאיים פתוחים.

במועצת חוף השרון כבר נערכים למערכה ארוכה ומורכבת אך נחושים לטרפד את התכנית ולשם כך מתכוונים במועצה לשכור שורה של עורכי הדין ומומחי התעופה אזרחית. במכתב שהופץ לתושבי מועצת חוף השרון כתב ראש המועצה אלי ברכה: "מדובר בתכנית רעה ומסוכנת שאם חלילה תצא לפועל, יהיו לה השלכות מרחיקות לכת על חיי כולנו, על אופייה, צביונה ונופה של המועצה והערים השכנות  ועל איכות החיים שלנו. מדובר במפגע בטיחותי וסביבתי בלתי נסבל ואין לנו שום כוונה לאפשר את הקמתו בשטחנו". ברכה המשיך וכתב, "אנו פועלים במספר מישורים על מנת ללמוד את הנושא ולהיערך לפעולה. אתמול קיימנו ישיבת עבודה עם כל ראשי היישובים על מנת לעדכן ולגייס את כולם למאבק. במקביל גייסנו מומחים בתחום התעופה האזרחית ובתחומי התכנון והבניה הארצי על מנת ללמוד את התכנית המוצעת ולגבש את ההתנגדויות הנדרשות כדי לסכלה. לצד הפעילות המשפטית אנו נערכים גם למאבק פוליטי מול מקבלי ההחלטות – אם נידרש לכך". בסיום המכתב הדגיש ברכה, כי המועצה ותושביה לא ישלימו עם התכנית ויעשו הכל כדי לסכלה: "מדובר בהצעה שאם חלילה תאושר תהיה הרסנית לחיי כולנו. את המאבק הזה ננהל יחד אתכם ובשיתוף מלא שלכם התושבים".

 

קואליציה רחבה נגד התכנית:%d7%a7%d7%95%d7%a0%d7%92%d7%a8%d7%a1-%d7%a2%d7%9c-%d7%a9%d7%93%d7%94-%d7%aa%d7%a2%d7%95%d7%a4%d7%94

ראש העיר רעננה זאב בילסקי, ראש עיריית הרצליה משה פדלון, ממלא מקום וסגן ראש עיריית נתניה, אלי דלל וראש המועצה האזורית חוף השרון אלי ברכה התייצבו השבוע כמקשה אחת בהתנגדותם לבניית שדה התעופה בחוף השרון וקראו לביטול התכנית: "על פי התכנית המוצעת, יהפוך השטח האווירי מעל רעננה, הרצליה, נתניה וחוף השרון לאוטוסטרדה של כלי טייס אזרחיים, דבר המהווה, מפגע בטיחות חסר תקדים מחד ומפגע סביבתי חמור מאידך", כתבו במכתב משותף, שיזם ראש מועצה אזורית חוף השרון אלי ברכה והוגש לועדת התשתיות הלאומיות. במכתבם מציינים ראשי הערים כי "לתכנית לבניית שדה התעופה בלב מועצת חוף השרון השלכות מרחיקות לכת בכל הנוגע ליכולת הפיתוח של השכונות החדשות לזוגות צעירים בצפון מערב רעננה, באיכות החיים ותחושת הביטחון של מאות אלפי תושבי המועצה והערים השכנות לה – הרצליה, רעננה ונתניה ובהשמדת הריאה הירוקה של השרון המשמשת את כלל תושבי המרחב המטרופוליני כאזור פנאי, ספורט וטבע". בסיכום מכתבם כתבו ראשי הערים כי "מדובר בהצעה, שאם חלילה תתקבל תהיה בכיה לדורות שתגרום לנזקים סביבתיים, תכנוניים ואנושיים חסרי תקדים וחלילה גם לפגיעה בנפש".

ראש מועצת מנשה – אילן שדה אמר במהלך הדיון: אין הבדל בין המקומות המוצעים לבין שדה התעופה לבין הרצליה, למעט העובדה שמדבר בתושבים אחרים. במקרה הזה אם לא הולכים לכיוונו של הים אין ברירה אלא למצוא את המרחב האווירי באזורים שאינם מיושבים. אין ישימות לתכניות המוצעות.

"יש לנו משבר דיור ואנחנו לא רוצים שהתכניות ייפגעו"

במהלך הדיון התברר כי אלפי אם לא עשרות אלפי יחידות דיור מתוכננות על ידי המדינה בשטחים אותם מייעדים במנהל התכנון לשדה התעופה. אייל רוסו מרשות מקרקעי ישראל ביקש מהוועדה הבהרות בנוגע לפרויקטים: " בהצעת חרוצים, יש את פרויקט רעננה שאנחנו מקדמים אלפי יחידות דיור ואנחנו לא רוצים שהתכנית תיפגע ואנחנו לא יודעים כרגע לפי המצגת אם התכנית תיפגע. יש לנו משבר דיור ואנחנו לא רוצים שהתכניות ייפגעו. גם בחדרה מזרח יש תכנית גדולה שמקודמת ואיני יודע מה ההשלכות לגבי התכנית הזו וגם בבית הלוי יש תכניות שכבר אושרו וצריך לשווק אותם ולכן אבקש לעשות בדיקה משלימה לגבי החלופות המוצעות ולבדוק האם ניתן לפגיעה בתכניות הללו המשקל הראוי".

חיזוק נוסף לטענות הועלה במכתב שנשלח על ידי הגברת דניאלה פוסק מתכננת המחוז במשרד האוצר שמתנגדת אף היא לכוונה להעתיק את שדה התעופה בהרצליה לאתר חדש באזור המרכזבניגוד לעמדת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל). במכתב ששלחה לוות”ל כתבה פוסק כי “יש לבחון ‘חלופת אפס’, שבמסגרתה פעילות השדה תפוזר בין שדות קיימים וזאת בשל הצפיפות הגדולה במחוז, נדירות השטחים הפתוחים ורגישותם" עוד כתבה פוסק כי "יש כאן מצב שבו המדינה פוגעת ברגל ודורסנית באותם עקרונות קודש של שמירה על ערכי טבע. הדגש הושם על מידת התאמת השטח לצרכי רשות שדות התעופה ללא השלכות הרסניות על תכנון שדה תעופה בתוך שטחים המוגדרים לשימור" כתבה.

שמאית המקרקעין, נחמה בוגין העלתה לדיון את סוגיית הפיצוי ואובדן ערך הבתים הצפויה ותקפה את חברי הועדה: מההתייחסות שלכם ברור עד כמה אינכם מתייחסים לנזק הכלכלי האדיר שייגרם ליישובים ולא משנה איפה האסון הזה ייפול ועל הראש של מי. אני לא יודעת אם נעשתה בחינה כלכלית, אני לא יודעת אם נעשה אומדן פיצויים. היינו בסרט כבר שהמדינה תכננה תכנית אדירה ולא תקצבה מראש את הפיצוי ובסופו של דבר או שהעסק נתקע או שאנשים לא קיבלו פיצוי ראוי.

 

המשרד להגנת הסביבה: אין פה שום תכנון אסטרטגי, מדובר בזלזול בחיי אדם

"זה זלזול בחיי אדם! אני לא מבין למה צריך להיענות לגחמות של בעלי הון…אין פה שום תכנון אסטרטגי, שום ניתוח של עלות תועלת ברמת המדינה…ושום שירות ציבורי מאחורי שדה התעופה שנדרש כזה מחיר גבוה מהתושבים" אמר נציג המשרד להגנת הסביבה והאחראי לתכנון וניהול פרויקטים לאומיים מטעם המשרד רם אלמוג: "זה זלזול בחיי אדם קודם כל. עכשיו, תבינו, אני הנציג של המשרד להגנת הסביבה, דובר פה הרבה על מפגעים ופגיעה קשה מאוד במשאבי טבע, ואני לא אחזור על הדברים, כי באמת מלאכתי נעשתה בידי אחרים. אבל המשרד להגנת הסביבה קודם כל דואג לחיי אדם, לפני שהוא דואג לבעלי חיים, ציפורים וכולי. לא שהדברים האלו לא חשובים, אבל בעיניי חיי אדם ואיכות חייהם של תושבים במדינת ישראל עולה על הכל. וכאן זה נדרס ברגל גסה. אני מציע, תשלחו את צוות התכנון לעבודה מחדש"

התושבים זועמים: "איך ניתן לחיות כשמטוסים חגים מעל הראש יומם וליל?"

בעמוד הפייסבוק של מועצת חוף השרון סערו השבוע הרוחות, לאחר שהמועצה פרסמה מספר פוסטים כנגד תכנית שדה התעופה תחת הכותרת: "כן לא יוקם שדה תעופה". הפרסומים זכו למאות שיתופים בתוך שעות ולעשרות תגובות

תושבי יישובי חוף השרון, כמו תשבי מועצת עמק חפר ומנשה זועמים לאחר ששמעו על הכוונה לבחון הקמת שדה תעופה סמוך לביתם. בתוך ימים ספורים חתמו  כ-3,000 מתושבי חוף השרון על עצומת רשת בקריאה לביטול התכנית אותה הגדירו רבים הזויה ומסוכנת. התושבים קוראים לתושבי רעננה, נתניה והרצליה לחתום אף הם על העצומה על מנת לבלום את התכנית כבר בשלבי התכנון ומבטיחים כי יאבקו בכל כוחם לבטלה.

אורנה אחת מתושבות היישובים אמרה במהלך הדיון בוועדת התשתיות: "אני לא מבינה בשרטוטים וטבלאות, אבל אני מבינה באנשים – ולא הצלחתי להבין ולקבל תשובה – איך כל

כך הרבה אנשים באזור כל כך מיושב יוכלו לחיות כשכל כך הרבה מטוסים חגים להם מעל הראש יומם וליל?  אף אחד לא מצליח להסביר לי איך חיים, חיים נורמליים, כשהמטוסים  חגים מעל הבתים שלנו, ומעל בתי הספר שלנו.

עו"ד חגי אשלגי מכפר מונש תקף את הועדה: לקחתם לעצמכם שמונה חודשים לבנות תכנית ואנחנו לא קיבלנו 8 ימים ללמוד אותה". שלגי הוסיף, "מה שעשיתם נראה כמו
שידוכי מחשב. מבחינתכם אם יש מספק שטח אפשר להפוך גם את רחבת הכותל למנחת מטוסים".

הירוקים מתנגדים

על פי עמדת החברה להגנת הטבע, שדה התעופה במיקומו המוצע, יביא להרס קשה של ערכי הטבע והנוף במרחב הפולג, ויש להתנגד לו באופן מוחלט .

מרחב הפולג, הכולל רצף של שמורות טבע ,שטחים פתוחים ואת נחל פולג, מהווה את הריאה הירוקה המרכזית של תושבי אזור השרון . מדובר במרחב של שטחים פתוחים המשתרע בין הגוש האורבני של רעננה – כפר סבא ובין הגוש האורבני של נתניה. זהו ה"אי הירוק" האחרון ברצף האורבני הגדול במרכז . בשמורות הטבע: בני ציון, חרוצים, תל יצחק וביצת נחל פולג השתמרו בתי הגידול הטבעיים והייחודיים אשר כיסו בעבר את רובו המוחלט של אזור השרון.

מסלול ההמראה והנחיתה ואזור ההקפה של שדה התעופה המוצע נמצאים מעל הביצות ושטחי ההצפה של הפולג, ואין זה מתקבל על הדעת שנוותר על שטחים יקרים אלה. הקמת שדה התעופה תביא להרס קשה של שמורות הטבע בני ציון וחרוצים, ותהרוס באופן מוחלט את ערכיו הנופיים של המרחב, ויכולתו לתפקד כאזור מושך קהל רחב של מטיילים ורוכבי אופניים מכל מרכז הארץ. לאור כל אלה, החברה להגנת הטבע מתנגדת באופן מוחלט לתכנית המוצעת לשדה תעופה במרחב שמורות הטבע בני ציון וחרוצים שהמרחב הפולג. יש לחזור ולבחון את החלופות הרבות שהוצעו וגם נפסלו, על מנת להגיע להצעה מאוזנת וראויה.