אודות המועצה

להתראות גבירתי, המנהלת

 

לאחר עשר שנות ניהול אגף החינוך במועצת חוף השרון ועם תוצאות שיא של כל הזמנים, פורשת שוש אקהאוז לגמלאות.  ראש המועצה אלי ברכה: "מערכת החינוך המועצתית עברה מהפכה בעשור האחרון ולשוש יש בכך חלק גדול ומרכזי. בשם כל תושבי המועצה ותלמידי המועצה אנו מודים לך על התרומה האדירה ועל ההישגים יוצאי הדופן שאליהם הבאת את מערכת החינוך שלנו. נפגשנו לשיחה קצרה ומסכמת    

איך את רואה את השינוי של מערכת החינוך במועצה לאורך השנים?

"אני לא יודעת אם יש עוד רשות שעברה שינוי כל כך מסיבי במערכת החינוך כמו חוף השרון. התפיסה של מקבלי ההחלטות וראש המועצה אלי ברכה היא כבר לא של מועצה קטנה וכבר לא עבודה של ועדי היישובים בלבד. עם כניסתו של אלי ברכה, התפיסה של המדיניות ותפקיד המועצה השתנתה מקצה לקצה – אנחנו כעת גורם מוביל וקובע מדיניות בתחום החינוך במרחב המועצתי. דוגמה טובה לכך היא העברת הסייעות האישיות לאחריות המועצה ועוד המון דברים יפים שנעשו לאורך השנים והנתונים מדברים בעד עצמם – בבית החינוך היו 800 תלמידים וכיום ישנם מעל 1000, כולל את ילדי המועצה שלמדו בחוץ ובוחרים כעת ללמוד אצלנו".

את מסיימת את תפקידך כשבית הספר רשם שיא של 96.5% זכאים לבגרות וכמעט מחצית מהבוגרות והבוגרים מתנדבים לשנת שירות. זה ודאי נותן הרגשה טובה.

"זה בהחלט עשייה מאוד מבורכת של בית הספר, ההנהלה, המורים עם אוריינטציה מאוד ברורה של ליווי כל ילד וילד".

מה תפקידה של המועצה כיום בניהול מערכת החינוך ברחבי המועצה על אף שהיישובים שומרים עדיין על מידה של עצמאות במערכות החינוך שלהם?

"המועצה מאפשרת כר נרחב לפעילות כולל תקציבים. לפני כן לא הייתה התייחסות לגיל הרך, לנוער, לטיפול בפרט, והמועצה כעת עוסקת בהובלת מדיניות ובחשיבה על הדגשים. זה התפתח לאט לאט אך בסופו של דבר הוחלט על הקמת יחידה לגיל הרך עם מימון מהמועצה שהוא מעבר למה שמשרד החינוך נותן. התפתחו פעילויות לנוער במסגרת מחלקת הנוער שהלכה והתרחבה, הצבנו יעדים, ליווינו את בני הנוער והוספנו עוד בעלי תפקידים שדואגים ללוות כל ילד וילד בעל צרכים מיוחדים וללא צרכים מיוחדים".

מה ההישג הגדול ביותר שאת יכולה לסמן בתפקיד?

"בניית האמון של תושבי הקהילה בחינוך של חוף השרון, במקצועיות, באמינות ובליווי. הורים היו באים אליי ומבקשים להתייעץ, ועבורי הייתה לכך משמעות גדולה – שההורים סומכים עלינו כאנשי מקצוע ויודעים שבאגף חינוך יושבים אנשים אכפתיים עם אוזן קשובה גם כשהדברים לא פשוטים לאותם הורים. אנחנו תמיד תמיד הקשבנו והענקנו חוות דעת מקצועית בהרבה רגישות גם אם לא היה מדובר במענה מושלם".

מהו הנושא שלטעמך נכון לחזק במערכת בשנים הבאות?

"אני הייתי מאוד שמחה, וזה תמיד היה מול עינינו, שתמיד יהיה מענה לילדים בחינוך המיוחד ולעוד ועוד פלחים באוכלוסייה כי הילדים צריכים להישאר בקהילה ולהיות מטופלים 'בבית'. זה חלק מהותי מהעבודה ותפיסת העולם החינוכית שהטמענו במועצה, ועל זה יושב צוות שהקמתי לקראת סוף עבודתי ואחראית עליו נגה דרורי שהיא מנהלת הטיפול בפרט".

לצד ההישגיות והרצון להצטיין, מחלקת החינוך שמה דגשים נוספים למערכת. את יכולה לפרט את סדרי העדיפויות?

"הסיסמה שלנו, ובזה אנחנו שונים ממחלקות חינוך אחרות, היא 'רואים כל פרט – רואים את השלם'. אנחנו שואפים לראות הכול, ברמת קהילה של יישוב, בית ספר, תנועת נוער ובכל סביבה שהילד נמצא בה. אני סבורה שיש לחזק את ערך הטיפול בפרט ולראות איך אנחנו משלבים ומכילים ילדים בעלי צרכים מיוחדים גם במסגרות הלא-פורמליות – תנועות נוער, פעילות מועצתית וכו’. זה כולל גם את הילדים שלומדים בבתי ספר ממלכתיים-דתיים מחוץ למועצה. אני לא רוצה לאבד אף ילד כי השילוב בחברה לא מסתיים בשעה אחת כשהתלמיד מסיים את לימודיו בבית הספר."

מה היעד הבא? לאן את ממשיכה?

"אף על פי ששואלים אותי כל הזמן מה התוכניות שלי, אין לי שום תוכניות… אני מרגישה שבין העבודה המאוד אינטנסיבית לבין הפנסיה, התקופה הנוכחית היא של התנקות מאחריות שהייתה מאוד אינטנסיבית בין שגרה למקרה לאירוע שכל הזמן מרחפים מעל הראש. אני זקוקה כעת לתקופה של שקט ואז אחליט מה הלאה. בינתיים להנאתי אני לומדת איטלקית ומבלה הרבה באיטליה".

מה חשוב לך לומר עם סיום תפקידך? ומה ברצונך לאחל?

"אני חייבת לומר ואני אומרת את זה בהתרגשות – אני אסירת תודה על הזכות הגדולה שניתנה לי לעבוד במועצת חוף השרון עם הקהילה של חוף השרון ועם האגף שלי, ואני מאמינה שהשארתי אגף מדהים עם אנשים מהמעלה הראשונה. אני באמת מאחלת לכולם שימשיכו לעשות את העבודה בכזו מסירות ומחויבות ועם הרבה הנאה. אני מאוד אופטימית".