אודות המועצה

מסכמים שנה בבתי הספר

מסכמים שנה בבתי הספר

 

בית הספר ויצמן:

לימור ניר, סגנית מנהלת ביה"ס

בבית הספר מתקיימים מספר שבילים של עשייה ולמידה ייחודית היוצרים ביחד שלם, המאפשר לתלמידים להתנסות ולחוות את הלמידה בהיבטיה השונים. בית הספר שואף לקדם למידה עדכנית ועכשווית של שימוש בטכנולוגיות ומחשוב. במהלך השנה יצא לדרך פרויקט ייחודי של "מיינקראפט בחינוך" אשר שילב תלמידי מועצה מכל היישובים, ובו למדו על האזור שלנו ויצרו דגמים מתוקשבים של האזור, בהובלתה ויוזמתה של ליאת אליאסף.

פרויקט "המיזם" הבינלאומי עם מייקרוסופט, ממשיך לסחוף את התלמידים לחשיבה יצירתית ויזמית, תוך פיתוח יכולות ומיומנויות עדכניות של שיווק מוצר. כל זה בהנחיתה של זורית יאסין.

נוסף על כך, קבוצת תלמידים השתתפה במהלך השנה במפגשים בית ספריים של "נאמני תקשוב" במחוז תל אביב, על מנת ליצור קבוצה של תלמידים מובילי תקשוב בבית הספר, כך שיוכלו לסייע וללמד אחרים.

במקביל לתהליכי התקשוב, בית הספר הוביל השנה מספר פרויקטים לעידוד התלמידים ליציאה מחוץ לכותלי הכיתה, ללמידה חוץ כיתתית. אנו רואים חשיבות רבה באיזון בין טכנולוגיה ללמידה בחוץ, תוך חיבור הילדים לטבע, לסביבה ולאזור.

השנה נפתחה "כיתת יער" בחורשה ליד בית הספר, בה נערכו לשכבות ב'־ג' שיעורים ללמידה חברתית וכישורי חיים, שעסקו ביצירת הכיתה כקבוצה, עבודת צוות ושיתופי פעולה, תוך עשייה, יצירה ובנייה ביחד. פעילויות רבות נוספות המאפשרות לילדים יציאה ללמידה מחוץ לכיתה: גינה לימודית, "נפגשים בשביל", טיולים וסיורים.

לקראת מחצית השנה שינינו בבית הספר את דרכי ההערכה של התלמידים. היום התלמידים שותפים בקביעת יעדים אישיים להתקדמות האישית שלהם. הם שותפו והיו פעילים גם בשיח האישי עם ההורים. נוסף על כך, יצרנו השנה תעודה שונה בסוף השנה, כל זה בזכות צוות מורים מובילים בהנהגת עדי קיש מגנס.

בית הספר חוב"ב:

טלי בהרב, מנהלת ביה"ס

עברנו שנה רבת פעלים ועשייה בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי. אנו ממשיכים ופועלים יחד, מורים, תלמידים והורים, על מנת להשריש ולהטמיע תוכניות פורמליות לצד פעילויות שאינן פורמליות, ובאמצעות כל אלה לקדם את המטרות והיעדים שבכוונתנו להשיג. בבסיס התוכניות עומדת תפיסתנו שאקלים של ביטחון, שייכות ואכפתיות יספקו לתלמידים תחושת מוגנות ורווחה ויאפשרו ללומדים למצות יכולות להרחיב דעת עולם וידע ולצלוח אתגרים עתידיים בתקופה דינמית, טכנולוגית ומשתנה.

אחת לשבוע במסגרת תוכנית "מורים מובילים", בהובלת מירב שוורץ, התקיימו מעגלי שיח רגשי בכיתות. השיח התקיים בנושאים שונים ממעגל לוח השנה, ערכי החודש, נושאים אקטואליים ונושאים שהועלו בהתאם לצורך בכל כיתה. נוסף על מעגלי שיח אלו, התקיימו שיעורים ובהם ניתנו כלים ופותחו מיומנויות לכשירות רגשית־חברתית של תלמידים, ולחיזוק יכולתם להתמודד עם מצבי חיים שונים ופעילויות נוספות במסגרת שיעורי מפתח הל"ב.

על מנת לקדם את השימוש הנכון בשיח האינטרנטי ולמנוע פגיעות של תלמידים זה בזה, יזמנו הרצאות והצגות חיצוניות שבהן לקחו חלק תלמידים־צוות חינוכי והורים. בסיום ההרצאות התקיימו מעגלי שיח בשיתוף הורים־תלמידים־מורים ודנו במציאות הקיימת, ביתרונות הטכנולוגיות, כיצד נכון לנהוג ואיך ולהימנע מהסכנות שהזמינות הטכנולוגית מניחה לפתחנו.

פעולה נוספת שהובלנו השנה, היא יצירת מחברת "אני חזקה מאד". לאורך השנה ואחת לשבוע לערך, קיבלו התלמידים מדבקות ובהן משפטים/שאלות להתייחסותם. המחברת עמדה לרשות התלמיד.ה ולרשות מחנכת הכיתה בהסכמת התלמידים כדי לקדם את ההיכרות האישית, לתת מענה בהתאם לצורך, לגלות ולהכיר את התלמיד.ה על חוזקותיו, שאיפותיו, יכולותיו ונטיות לבו. גם ההורים הוזמנו לכתוב במחברת בהסכמת התלמידים, ועם הזמן גילינו שזו הייתה אחת הדרכים היצירתיות והמוצלחות להעמקת הקשר עם הלומדים ואת היכרותם עם יכולותיהם.

כחלק נוסף ועיקרי בתחום האקלים, ולאחר זיהוי צרכים מובהק בשכבות, יצרנו תוכניות התערבות לקידום תחושת המוגנות ולמיגור תופעה של בריונות סמויה. הרבה נעשה, מדדנו שיפור של כ־35% בתחושת המוגנות ועדיין מלאכה רבה לפנינו עוד השנה ולשנה הבאה.

עסקנו בקבוצות הכלה ובהן קידמנו תלמידים רגשית וחברתית ובקבוצות לימוד קטנות, הפעלנו תוכנית להעצמת התלמידים באמצעות "כלבנות טיפולית", קיימנו שיחות אישיות עם כלל התלמידים שהובילו ליצירת "יום הורים אחר", ואף הטמענו בקרב צוות ההוראה ובכיתות את תוכנית "חוסן חינוך", שרכש עבורנו אגף החינוך במועצת חוף השרון.

גם השנה חילקנו לתלמידים שאלוני אקלים כדי לבדוק את מידת שביעות רצונם מהתהליכים המתקיימים בחוב"ב. ניתחנו את תשובות התלמידים וגיבשנו ממצאים בכל כיתה וכיתה שהוצגו לתלמידים וביחד בנינו תוכניות לשיפור האקלים בכיתות.

"חינוך אומנם עושים באהבה", אך נוסף על אהבה עומדים מקצועיות, התמדה, אמונה וצוות מעורר השראה.

בית הספר א.ד.ם וסביבה:

קובי יוגב, סגן מנהלת ביה"ס

עכשיו כשסוף השנה נראה באופק, אפשר לסכם את השנה שהייתה בבית הספר. פתחנו את הבוקר ב"שיר של יום", כך שניתן לשמוע את צלילי המוזיקה ברחבי בית הספר.
המחנכים זכו בתחילת השנה בסדנת "מיינדפולנס", כתוספת משמעותית לארגז הכלים החינוכי ופיתוח כלים אישיים לשילוב המיינדפולנס (קשיבות) בעשייה החינוכית בבית הספר.
בכיתות למדו וחקרו נושאים בין־תחומיים.

השכבה הצעירה עסקה ב"אדם הקדמון והתפתחות כדור הארץ", כל זאת בפעילויות מעשירות מתחום האומנויות ושאר מקצועות הלימוד. בשכבה הבוגרת נלמד הנושא "יוון העתיקה", ערש התרבות המערבית הדמוקרטית על כל היבטיה והשלכותיה עד היום: תיאטרון, אולימפיאדה, מיתוסים, מיתולוגיה, אדריכלות, פילוסופיה, גימנסיה, פיסול, ציור ועוד.

ירוק בעיניים ב"א.ד.ם וסביבה"

מועצה ירוקה – בתחילת השנה יצאנו לביקור ב"חוות החופש", שהיא מרכז חוויתי לימודי לקירוב לבבות בין בני האדם לבעלי חיים שניצלו מתעשיות המזון. הביקור העניק לנו ידע ותרם לחינוך, לחמלה ולסובלנות.
פרלמנט ירוק מועצתי – בית הספר לקח חלק בפרלמנט ירוק מועצתי. יצאנו ביחד עם נציגי מחלקת הקיימות של המועצה האזורית לביקור באתר חירייה וערכנו מפגשים במשרדי המועצה. מטרת מפגשים אלה היא ביצירת גוף משותף המדבר קיימות וסביבה, המורכב מתלמידי ארבעת בתי הספר היסודיים אשר יובילו מהלכים רוחביים ברמה המועצתית. כמו כן, אירחנו את בית הספר "גשר" בפרויקט סביבתי, "מאמצים שביל" בגן הלאומי חוף השרון, בו הילדים העבירו תחנות להכרת השמורה.

ולקינוח, כמדי שנה, סיימנו את הטריאתלון ה־18 של ילדים ומחנכים יחד (שחייה, אופניים וריצה) בניצוח רחל אלימלך, המורה לחינוך גופני, יחד עם כל הצוות החינוכי של בית הספר.

כעת אנו בשלב סיומים ופרידות בבית הספר, ילדי כיתה ו' נמצאים בשיא של תהליך בהיותם בוגרי תלתון, ונפרדים מהחברים בכיתה, מתאמנים לקראת מסיבת הסיום, מבקרים בחטיבה בחוף השרון, ובעיקר מחייכים ומתרגשים.

אנו, הצוות החינוכי, כבר מתארגנים ומתכוננים לשנה הבאה שתבוא עלינו לטובה.

בית החינוך המשותף :

עירית על דור שפירא, מנהלת ביה"ס

 

אנחנו בסיומה של שנה נוספת. כל שנה עם היופי הייחודי שלה.

במחצית השנייה של שנת הלימודים טיילנו ברחבי ישראל, ותלמידי י"ב היו חלוצי המכינה הבית ספרית והתוו את הדרך לדור הבא. ראש המועצה, מר אלי ברכה, פגש את תלמידי י"ב לשיחה כיתתית פתוחה על הבחירות המוניציפליות והיינו שותפים בפאנל לקראת הבחירות לכנסת ה־20. נתחיל את תש"פ שתבוא עלינו לטובה עם יום שבתון נוסף לבחירות הבאות.

הבחירות אומנם לא הסתיימו וחזרו לסיבוב שני, אבל לתלמידי שכבת י"ב הם הסתיימו בחגיגות.

לאורך כל השנה הם חקרו סוגיות מרכזיות בשיח הפוליטי בישראל: אופי המדינה, חוקה, שסעים, מדיניות כלכלית־חברתית, סוגיות דת ומדינה וגם הנושא הנפיץ של פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. לאחר כל זאת, הם התגבשו למפלגות וגיבשו מצעים, לרבות הצעת תקציב למדינה.

ביום השיא הציגו המפלגות קמפיין צבעוני ועשיר ועמדו לבחירה של כלל תלמידי י"ב וי"א והמורים. לאחר הבחירות הם ספרו את הקולות, גיבשו קואליציה ואף חתמו בסוף על הסדר קואליציוני.

השנה, ערכנו לראשונה בסמוך ליום הזיכרון ערב שירי לוחמים. בערב השתתפו תלמידים ובוגרים של מגמת המוזיקה ואת כל זה ליוותה אורלי עמיקם שהסבירה על השירים ונתנה להם משמעות חדשה.

קיימנו יום הורים עם המורים המקצועיים, שהוכתר בהצלחה, ולראשונה תלמידי שכבת י' ניגשו למבחן התיאוריה שלהם במסגרת השיעור לחינוך תעבורתי.

גם השנה קיימנו את המסורת השנתית של חוף השרון במסיבת בני ובנות המצווה של ילדי בית אלעזרקי. זהו פרויקט מרגש שמתקיים מדי שנה עם תלמידי שכבה ז' שלקחו חלק במפגשים משותפים לאורך השנה.

בשנת הלימודים תש"פ נתחיל לראשונה ללמד עם ספרים דיגיטליים באמצעות חברת קלאסוס.

כבר לפני יותר מחמש שנים עברנו להיות בית ספר מתוקשב. כל תלמיד מגיע עם מחשב לכיתה. כחלק מתהליך הייעול לתלמידים ולמורים הוחלט שבשנה הבאה כל תלמידי חט"ב יעברו ללמוד באמצעות ספרים דיגיטליים.

זו השנה השנייה במסגרת החינוך התעבורתי, שבה הציגו כ־30 תלמידי י"ב בחדר הישיבות של המועצה ״מפגעים ביישובי המועצה והצעות לפתרונן״ בפני ראש המועצה, הסגן, מנהלת התיכון, המורה לתעבורה, מנהל מטה הבטיחות ומנהל בטיחות אזורי של הרשות לבטיחות בדרכים.

צוות החינוך הגופני בהובלת הרכזת מרים רוזנברג ארגן השנה 16 פעילויות ספורטיביות בית־ספריות ויצאו ל־30 תחרויות מחוץ לבית הספר במגוון ענפים בשני מחוזות. ההישגים המרשימים ביותר במחוז ההתיישבותי:

מקום ראשון במסגרת משחקי חטיבות הביניים בכדורשת, מקום ראשון במסגרת משחקי חטיבה עליונה בכדורשת ובטניס שולחן.

במחוז ת"א: כיתות ז'־ח' זכו במקום הראשון בכדורשת, כיתות י'־י"ב זכו במקום השני בכדורשת, ושכבה ט' זכתה במקום השני בכדורשת בניצוחה של המורה והמאמנת נטלי שר. אנחנו אימפריית כדורשת!

תודות לחברנו במועצה על תרומתם לבינוי בחטיבת הביניים שיצאה לדרך ואנחנו כבר אוטוטו בקומה השנייה.

אני מבקשת להודות לכל היזמים, העושים, המלמדים והמחנכים. לאלה שהקשיבו, לאלה שתווכו וראו את הקושי, לאלה שליטפו ועודדו. אני מבקשת להודות באופן מיוחד לשותפנו ההורים שיחד איתנו לא מוותרים לאף בן ובת, ויחד אנחנו מוצאים את הדרך למענה המותאם לכלל הלומדים.

אני מבקשת להודות לכל בעלי התפקידים שמקבלים על עצמם את האחריות לרכז את המקצועות והפרויקטים, הובלת החטיבות, השכבות והכיתות לתהליכים של למידה והתפתחות.

ולמורים כולם – יישר כוחכם על שנה מפרכת שיש בה גם סיפוק ורגעים של שמחה.

בית הספר גשר:

מיכל גוטליב־פרידור, מנהלת ביה"ס

השנה חלפה עברה במהירות הבזק. נדמה שרק אתמול קיבלנו את תלמידי כיתות א' באופן המסורתי, על גבי הטרקטורים והופ – נפרדנו בטקס חגיגי משכבת ו', מחזור ס"ג, והנה – הסתיימה לה תשע"ט.

השנה נפתחה עם השם החדש שנבחר לביה"ס – בית ספר גשר ובהשקת מרחב כיתות א' החדש והחדשני, שהוקם במהלך הקיץ ואפשר לילדים הצעירים מעבר חלק יותר מהגן לביה"ס. הילדים עבדו בקבוצות למידה, עברו בין המרחבים הגמישים והמשחקיים ולמחנכות היה זמן לשיח אישי עם התלמידים.

גם השנה פתחנו כל בוקר במעגל שיח חברתי רגשי, שאנו קוראים לו "'בוקר טוב"'. כך, נפתח היום בשאלה "'מה נשמע?"' ובאפשרות להשמיע ולהקשיב. שמנו דגש על הקשר בין כל באי בית הספר.

המשכנו עם תוכנית "חוסן לחינוך", תלמידים מלמדים תלמידים, קבוצות העצמה, מדריכים צעירים… כשאנו מבקשים לאפשר לכל תלמיד ותלמידה שביל אישי להצלחה. לכל תלמיד הוענק בתחילת השנה תלקיט אישי לתוכו הכניס "'עדויות"': מבחנים, עבודות, זיכרונות, ופתקים מהמורים.

במהלך השביל השנתי, נפגשו המחנכים עם הילדים לשיחות אישיות ולהגדרת יעדים להתקדמות. פעמיים, קיימנו פגישות משוב – של מורה, הורה ותלמיד – במהלכן התבוננו בתלקיט האישי.

במחצית השנייה של השנה, עבדנו על חוברת סיכום שנה – תוצר של תהליך חשיבה משותף להורים ומורים. החוברת כללה משוב מהורים, מורים ותלמידים עמיתים, כתיבה אישית של התלמיד על ואל עצמו ודיוקן עצמי.

השנה נפרדנו ממספר, ממספר אנשי צוות היוצאים לדרך חדשה, ביניהם גם אני, שסיימתי תקופה נפלאה של שלוש שנות ניהול. תודתי שלוחה למועצה האזורית חוף השרון ולשוש אקהאוז מנהלת האגף. מאחלת לכל קהילת בית ספר גשר קיץ נפלא וחופשה בטוחה.